Anmeldelse: The Flood

Spillested: Katapult – Studioscenen – Kabinettet
Spilleperiode: 6. – 10. november 2019
Anmeldt af: Carl Emil Zacho Böye

★★★★★

Tom scene. Et venskab mellem to børn folder sig ud i papir, mens verdensflag og historiske begivenheder indtager scenen. En formskiftende hovedperson rejser gennem en verden af store følelser i en historisk kulisse med begivenheder fra den moderne verden og et liv med op og nedture. The Flood er en miniature-teaterkoncert i papir, hvor publikum rejser med på en sporadisk livsfortælling til musik fra den britiske rocklegende Peter Gabriels musikalske univers. Forestillingens billeder og scenografi er skabt af Claus Bregengaard og Karen Strandgaard, musikken er fortolket af orkestret Undertow, og forestillingen er iscenesat af Teater Meklenborgs faste stab Per Brink Abrahamsen, Søren Mortensen og Marie Thodberg, hvoraf de to sidstnævnte også agerer som ”dukkeførere” i forestillingen.

Inden jeg skulle ind og opleve The Flood, spekulerede jeg på, om papirformatet kunne nå ind til mig. Mine fordomme kommer mig til skamme. Omfavnet af Peter Gabriels varme fortællende sange om de store følelser som fortvivlelsen, håbløsheden og den helt store kærlighed, udfolder dukkeførerne det smukke papirprint med simple nærmest barnagtige streger. Mødet mellem de storslåede musikalske temaer og den lidt naive og infantile grafiske stil er både rørende og imponerende. Samspillet mellem en veltimet føring af papirprint og en fantastisk fortolkning af en håndplukket samling af Peter Gabriels sange fungerer enormt flot og harmonisk, og dukkeførerne har en fin fornemmelse for at skabe store stemningsfyldte øjeblikke i den ellers lille scene, hvor papirforestillingen tager form – live foran publikum.

Publikumsrækkerne har begrænset antal sæder forrest i salen, og fra bagerste række, hvor jeg sidder, er det svært at få alt med fra den ellers formidable papirscenografi. Til gengæld imødekommes udfordringen udmærket med komplet mørke i salen og stærkt lys fra bagscenen, der medvirker til, at figurer og scenografi springer klart i øjnene.

The Flood tilbyder dramatisk eskapisme ind i et surrealistisk men dog utroligt genkendeligt og rørende univers. Selvom scenen måske er mindre, end man er vant til, folder livets historie sig ud i stor stil, og selvom forestillingen er i papir efterlader The Flood mig med et livligt og storslået indtryk.

… du vil opleve et anderledes teaterformat og forsvinde ind i stor musik og vidunderligt papirteater.

Hvis du er studerende eller under 25 år, kan du få fingrene i en billet for 50,-. Ellers koster en standardbillet 90,-.