Anmeldelse: Paradis – en krigskabaret

Spillested: Teater Momentum
Spilleperiode: 5. november – 11. november
Anmeldt af: Jonas Guldfeldt Viuff

★★★★

Paradis – en krigskabaret er en kabaret om kvinder i krig. Den gør op med fortællingen om, at kvinder i krig er særtilfælde eller blot dem, som mænd tager ud og kæmper for, og fremlægger i stedet et historisk og dokumentarisk funderet narrativ, der fortæller om kvinder, der aktivt har deltaget i voldelige konflikter gennem historien. Dette sker på bedste kabaret-facon; gennem sang, dans, skuespil og musik, afbrudt enkelte gange af biografiske monologer. Det er Teater Mannheims første egenproduktion siden teateret blev etableret i 2015, og er et helt originalt stykke med nye musiknumre og friske tekster.

To aktører står og tager smilende imod os, da vi kommer ind i salen, mens to andre spiller jazzet klaver og harmonika på scenen. Stemningen er afslappet og scenen sparsomt dekoreret, og mens røgen, der ligger i alle rummets luftlag, kommer fra en maskine og ikke diverse tobaksprodukter, så er den købt – vi skal til kabaret nu. Det er et interessant valg af genre til en krigsfortælling, og det leder mine tanker hen på udsendte underholdningsgrupper, som for ikke alt for længe siden farede ud for at underholde udsendte soldater, vende deres tanker væk fra krigen eller prøve at skaffe donationer fra civilbefolkningen til krigsmaskinen. Paradis – en krigskabaret laver dog en rigtig smart invertering af genren, og i stedet for at tjene til at opmuntre eller distrahere fra volden, så flytter den krigen ind i kabareten, og kvinderne tager deres retmæssige plads i krigen.

Paradis – en krigskabaret udnytter kabaretens traditionelle genrekonventioner og vender dem på hovedet. Den sensuelle, røde farve tager i stigende grad en nuance af blod, samtidig med at den indtager en større del af det visuelle udtryk; læbestiften armeres og eksperimenterer i en metafor som våben og et udtryk som krigsmaling i en mere voldelig og bogstavelig forstand, end hidtidige kønskonventioner har brudt sig om at tillade. Paradis – en krigskabaret har virkelig noget på hjerte, og flere dele af stykket behandler sprængfarlige spørgsmål, mens den forsagte virkelighed om kvinder i krig indtager en prominent, og nødvendig, plads. Denne krigskabaret tør godt at gå i dybden med sit emne og tage det alvorligt, og det lykkes rigtig godt.

Kabaretgenren har dog også sine faldgruber, for den kræver at de optrædende skal mestre rigtig mange discipliner. Det gør de også langt hen ad vejen, og jeg kender ikke mange mennesker der er så gode til både at synge, spille skuespil, spille musik og danse. Mens de udfører alle disse discipliner ganske godt, så hænder det desværre at der er en koreografi der er lidt rodet, eller at et sceneskift ikke helt går som det skal. Dette kan være en del af kabaretens charme, og det hele bliver også taget med et glimt i øjet. Jeg tror heller ikke at Paradis – en krigskabaret har brug for anden instruktion eller produktion, men måske blot lidt mere tid for at alle elementerne sidder helt skarpt, og virkelig få det indsigtsrige manuskript og de gode sange helt ud over scenekanten. Når det så er sagt, så var vi både underholdt og fik udsøgt stof til eftertanke, og det er mere end jeg kan sige om nogen kabaret jeg har set før. Jeg ser frem til at følge Teater Mannheims produktioner i fremtiden.

… du vil have en drink og en ordentlig omgang underholdning, men også gerne ser at der er noget mening og vægt i spektaklet.

Teater Momentum udbyder en u. 25 billet til den nette sum á 100 kroner, en ungdomsgruppebillet til 80 kroner og en skolebillet til 60 kroner. Pladserne er i Teater Momentums biografsal, og det kører efter først til mølle. Alle pladser i salen har dog godt udsyn til scenen.