Anmeldelse: Noora Hannula vs. Soma the Augmented-Reality Girl: The Ultimate Battle

Spillested: Bora Bora
Spilleperiode: 6. & 7. november 2018
Anmeldt af: Freja Stendahl Johansen

★★★★★

Noora Hannula spiller en en kvinde med samme navn, der opdager, at hendes kæreste har været hende ‘utro’ med en 3D-animeret figur, kaldet Soma. Noora beslutter at tage et opgør med Soma, og det får et blodigt ende.

Noora står alene på scenen og kæmper mod et 3D hologram af en kvinde. En magtkamp mellem mennesket og kunstig intelligens. Opgøret mellem de to kulminerer i en vild koreografi af forskellige slags kampsport og moderne dans, som publikum ser igennem 3D-briller.

Jeg kan med sikkerhed sige, at jeg aldrig har set noget lignende. Den finske danser og koreograf Noora Hannula (der også er hjernen bag forestillingens koncept) styrter rundt i en vild koreografi og forsøger at bekæmpe et hologram, der ikke er underlagt de samme fysiske love, som vi mennesker er. Soma kan forsvinde, når hun vil, heale sine sår når hun vil, og vokse sig større hvis hun vil. Alligevel får Noora mange slag og spark ind, og det bliver en blodig kamp, der langt hen af vejen ser virkelig ud! Når Noora sparker ud efter Soma, ligner det at hun gør hun det med samme energi, som hvis hun ville sparke et rigtigt menneske. Al timing er uhyggeligt skarpt tilrettelagt, og det meste af tiden rammer Noora den spot on. Der sker et vildt clash mellem menneskelig fysisk udholdenhed og Somas umenneskelige ubesværethed. Det er fuldstændig vildt at se på!

Forestillingen skriver sig ind i en tid, hvor der er stor opmærksomhed på at inddrage nye teknologier i teateret. Det er forestillinger som denne, der er med til at skubbe grænser for, hvad vi tror, teateret kan. Det er et utroligt ambitiøst projekt, som er løst enormt godt og samtidig får det til at se ret nemt ud. Forestillingen varer 45 minutter, og der er smæk på langt det meste af tiden. Kampen mellem menneskekroppen og 3D-hologrammet havde været spændende i sig selv, men det er toppet med en komisk rammefortælling, der løfter oplevelsen yderligere. Det er en forestilling, hvor man kan læse mange kommentarer og diskussioner ind i om det menneskeliges kamp mod en digitalt udvidet virkelighed.

Grunden til at forestillingen ikke får den sidste sjette stjerne er, at der er nogle få steder i forestillingen, hvor nogle sekvenser (som skal fungere som komiske gimmicks) bliver trukket lidt for langt ud. Dertil er der nogle gange, hvor timingen ikke sad i skabet, og det står ret tydeligt ud når forestillingen ellers er så skarpt tilrettelagt. Derfor river det mig ud af indlevelsen i troen på, at kampen mod Soma er ‘virkelig’.

… du har lyst til en oplevelse ud over det sædvanlige og gerne vil udfordres på din forståelse af, hvad teateret kan bruge teknologi til.

For studerende og unge under 25 kan en billet købes for 90 kr.