Anmeldelse: Direktøren for det hele

Spillested: Teatersalen, Odeon, Odense
Spilleperiode: 3. november – 24. november 2018
Anmeldt af: Gæsteanmelder Jonas Grundtvig

★★★★

It-firmaet har ingen direktør, eller rettere, direktøren Ravn har igennem årene bildt alle sine medarbejdere ind, at direktøren bor i Amerika og derfor ikke kan være til stede i deres afdeling. Ravn har med succes gjort dette, for at skåne selv fra at være den onde, når der skal laves nedskæringer, eller når firmaturen skal spares væk. Firmaet skal dog sælges nu, og dette kræver en direktør som kan underskrive salgspapirerne, og til dette hyrer Ravn en skuespiller, som skal være direktøren for det hele. Situationskomedien Direktøren for det hele er en dramatisering af Lars Von Triers film af samme navn, som udkom i 2006 med Peter Gantzler som Ravn og Jens Albinus som skuespilleren Kristoffer. Flere af Lars Von Triers film er blevet dramatiseret af Odense Teater, i 2009 opsatte de Breaking the Waves og senest Dogville, og nu er turen altså kommet til Direktøren for det hele.

Jeg har ikke selv set filmen fra 2006, og derfor havde jeg heller ikke nogle forventninger til hvad jeg skulle ind og se, udover en forventning om at få aktiveret lattermusklerne lidt. Og det må siges, at denne forventning blev opfyldt, allerede kun få sekunder inde i forestillingen, hvor en stemme på meget uengageret vis byder publikum velkommen, hvorefter Ole Boisen som Ravn på en yderst akavet måde får ansat skuespilleren Kristoffer, spillet af Benjamin Kitter, som direktør. Kort efter det første mislykkede salgsmøde med norske og knap så høje Fru Høifødt, bliver Ravn nødt til ansætte Kristoffer en hel uge, i stedet for kun den ene dag som først planlagt. Derfor skal Kristoffer møde de andre ansatte i firmaet, hvilket giver en masse dejligt pinlige, sjove og hårdtslående situationer, da Ravn måske er kommet til at skrive og fortælle lidt forskelligt til de ansatte om direktøren.

Hele scenen emmer af tørt 80-90’er kontor, hvor alt er i brune nuancer, som giver en ganske naturalistisk ramme for de vidunderligt skøre karakterer. Et lille kontorlokale med whiteboard, posters og til min store glæde, en computer med Windows XP, lægger rum til et metaspil om den dagligt gentagende struktur, som det kan ses på kontorer, udført på bedste vis af de fire medarbejdere. Den helt naturlige scenografi og ramme for komedien bliver brudt af et passende absurd diskolys og musik under sceneskift, som giver det melankolske kontor det “rigtige” latterlige udtryk, som konstant befinder sig under overfladen.

Har man nogensinde været på et kontor, så har man med sikkerhed også mødt eller set en af karaktererne, som alle er en fantastisk fysisk og sproglig karikatur af kontormedarbejderen – vi ser den helt langsomme og stille, den aggressivt udadreagerende, den stammende nervøse, den ligeglade sexede type og lederen der hungre efter sine ansattes accept. Alle skuespillerne leverer en helt igennem fed og morsom præstation fra start til slut, med et energifyldt, gråt og støvet udtryk, som giver forestillingen utroligt mange sjove lag. Jeg var meget underholdt og vil klart anbefale den til alle, som mangler et grin og god underholdning fra, en til tider grå verden, som de fleste af os kender til.

… du elsker ironien omkring det kedelige kontorliv, som måske ikke er så kedeligt, eller hvis du virkelig bare trænger til en sjov aften, som lægger grundlag for en omgang sjove samtaleemner.

Er du studerende eller under 25, kan du få billetter til 140 kr. Har du KLUB_U årskort til Odense Teater, kan du se forestilling helt gratis.