Anmeldelse: Hva så Europa

Spillested: Mungo Park Kolding
Spilleperiode: 1. – 13 november 2018 + 6. – 8. maj  2019
Anmeldt af: Kristoffer Spender

★★★★

“Politik er min krop”, udtaler Europa, som i denne forestilling er en gammel matriarkalsk dame. Hun sidder på en trone, og på den trone er en stol, og denne stol er overtrukket med Europas lande. Europa er taget på rekreation et afsondret sted. Hun har sit barnebarn Mino (opkaldt efter Minotaurus fra Kreta) og sit adoptivbarn Tamas med sig. Hun er efterhånden ved at gå til i demens og gammelhed, og hun er kort sagt groet fast i gamle strukturer som et sidste holdepunkt, inden Europa står overfor et generationsskifte, eller revolution om man vil. Man køber meget let at denne gamle dame og selve Europas historie er vævet sammen, og den forandring, vi som europæere står overfor i den kommende tid er her på Mungo Park Kolding iscenesat som et grotesk og absurd komisk familiedrama. Barnebarnet Mino er single, og bedstemoren Europa prøver at få hende afsat til en elektriker, men pludselig står kineseren Mi Fang i døren, og en forelskelse mellem de to gør, at forandringen udmunder i kinesiske tilstande. På den måde fremviser forestillingen, at citatet fra starten også gælder omvendt. Nemlig at ens krop er politik, og at Europas fortid og fremtid står på skuldrene af mennesker, der også bliver forelsket og svigtet, er underlagt jalousi og bliver syge af demens, præcis som alle andre. Derfor køber man let, at det politiske liv er et familiedrama værdigt.

Selve idéen er godt tænkt, og det groteske og absurde univers er også ofte decideret magisk. De fire skuespillere er skønne, og det gælder altid det faste makkerpar på Mungo Park Kolding, Frank Thiel og Maja Juhlin, som med præcision og stor sikkerhed hele tiden spiller hinanden op til deres bedste. Også den nye pige i klassen Isa Marie Henningsen gør det godt i denne forestilling. Men først da den sidste karakter Mi Fang, der spilles af Morten Christensen, bliver præsenteret, bliver der sat rigtig skub i forestillingen. For den føles alt for lang, og man kunne sagtens have undværet en hel del og stadig have den samme gode forestilling, bare mere skarpt tegnet op. Den skrider nemlig en anelse døsende frem. Særligt scenografien, lyset og lyden skuffer og lader meget at tilbage at ønske, men det kan sagtens tilgives, når selve fortællingen er så rammende som den er.

Der er mange gode referencer til europæisk kulturel og politisk historie, og hvis man bare nogenlunde kan huske pensum fra samfundsfag, historie og religion, så vil man have mange gode opdagelser i denne forestilling. Man bliver provokeret og ramt af forestillingen, og store filosofiske principper bliver sat lunefuldt og tragisk under luppen. Det gør, sammensat med de fire skuespillere, som man ikke kan sætte en finger på, at denne forestilling akkurat hopper op på de fire stjerner og kan anbefales. Hva så Europa  er i hvert fald noget du ikke har set før.

… du er til europæisk kulturel og politisk historie gestaltet som et grotesk familiedrama.

Mungo Park Kolding har en rund pris på 100 kr. til denne forestilling. Der er også mulighed for at trække dette beløb fra ved kassen ved køb af et årskort.