Anmeldelse: DETTE ER VAND

Spillested: Teater Katapult
Spilleperiode: Aarhus: 31. oktober – 7. november + 19. november – 1. december 2018. København: 9. november – 16. november 2018.
Anmeldt af: Daniella Ottendal Skovgaard

★★

Det er den værste dag i P’s liv. Det kan simpelthen ikke gå mere galt. Imellem seksuelle overgreb, ægteskabsproblemer, sko der bliver placeret uforskammede steder, og en grim gammel kælling med dårlig ånde, er det svært for P at holde hovedet koldt og håbet oppe. I DETTE ER VAND, ser vi hvordan P’s verden krakelerer i nærværet af andres ubarmhjertige og egoistiske opførsel.

DETTE ER VAND er en komedie om, hvordan vi mennesker behandler hinanden, behandler jorden og behandler os selv. Her zoomes ind på egoismen der hærger, og forhindrer os i at redde verden og redde hinanden.

”Og fisken spørger: Hvad fanden er vand?” Efter 65 minutter, kan jeg stadig ikke svare på det spørgsmål, trods anekdoten om de to unge fisk nævnes to gange. Og det er nok desværre ret sigende for min oplevelse af DETTE ER VAND. Der er rigtig meget på spil i både iscenesættelse og tekst, næsten så meget at det bliver øredøvende for, hvad forestillingen egentlig prøver at sige.

De fleste af skuespillerne kæmper sig godt igennem eksplosionen af animationer, et hav af bikarakterer og et forsøg på stilistik, der mest af alt virker karikeret. Julie Zangenberg er overraskende godt castet til sine roller som P’s chef og robot, især med henblik på den feministiske undertone disse roller bærer. Forestillingen er proppet til randen med indtryk og alligevel praller de fuldstændig af på mig, så snart det kommer ud over scenekanten. Selvom handlingen er skrevet i ét forløb, virker forestillingen underligt fragmenteret og usammenhængende. I hver scene introduceres vi til nye karakterer, der er mere eller mindre ligegyldige for fortællingen, for slet ikke at snakke om orakelfiguren portrætteret gennem ’den grimme gamle kælling’ – et valg jeg simpelthen ikke forstår. Kællingen fungerer mere som opsummering af, hvad P har oplevet, og det ER da også mystisk for P, at en fremmed dame kender til hans liv, men for os i publikum er det unødvendigt gentagende og bremser nærmere forestillingens handling end leder den fremad.

Da forestillingen nærmer sig sin slutning, og vi nu har oplevet ubehøvlet opførsel uden ende, diskussioner om robotters udryddelse af menneskelig kontakt i offentligheden og hints til den feministiske debat, er jeg enormt i tvivl om hvad forestillingen egentlig prøver at fortælle mig. Det føles som om forestillingen råber i munden på sig selv. Er al den øredøvende larm i virkeligheden ude på at tale om noget så simpelt og menneskeligt som hensynsløshed og ligegyldighed, men på så upersonlig og distanceret en måde, at hverken følelser eller budskab når ind til mig på femte række i salen? I så fald er jeg ærgerlig over, at et emne med så meget at byde på, drukner i vandplask og dårlige vand-ordspil.

… du vil se Julie Zangenberg live! Hun er ganske glimrende castet til de roller hun spiller.

Er du studerende kan du købe billet for 90 kr. Er du derimod under 25 år kan du købe billetter til kun 60 kr.