Anmeldelse: Pelle Erobreren

Spillested: Østre Gasværk Teater
Spilleperiode: 25. oktober – 9. december 2018
Anmeldt af: Anja Langhede og Trine Balle

★★★

Pelle Erobreren er oprindeligt en roman af Martin Andersen Nexø fra 1906, men er måske bedst kendt fra Bille Augusts Oscar-vindende filmklassiker fra 1987. Nu kan fortællingen om Lassefar og sønnen Pelle opleves som musikteater på det nyrenoverede Østre Gasværk Teater. Lassefar (Thomas Bo Larsen) og Pelle (Julian Horta Meier Clausen) flygter fra fattigdommen i Skåne og drager mod Bornholm i håbet om en bedre tilværelse. Efter nogen tid får de endelig arbejde på godset, Stengården, men heller ikke her er livet en dans på roser. Her regerer blandt andre Hr. Eleven, Forvalteren og Godsejer Kongstrup, der hver især forsøger, at gøre livet surt for de to nytilkomne. Men Pelle lærer efterhånden, hvordan han skal ranke ryggen og gå sine egne veje.

Pelle Erobreren markerer genåbningen af Østre Gasværk Teater.

Pelle Erobreren er en fortælling med et stort og farverigt persongalleri, og vi ser straks dens potentiale til at kunne fungere på scenen. Med et forlæg, der vandt en Oscar, et hold dygtige musikere, Katrine Wiedemann som instruktør og Maja Ravn på scenografiposten, kan det næsten ikke gå galt. Men hvor filmen var intim, subtil og fintfølende, slår forestillingen ud med armene for at nå ned på de bagerste rækker. Den barske socialrealisme, som historien skildrer, går ikke i spænd med de sceniske greb som musikteatergenren fordrer, og det er ærgerligt, når nu idéen om Pelle Erobreren på de skrå brædder er så oplagt.

Derfor får vi heller ikke samme frygtindgydende følelse, når elendigheden er størst, og ondskaben hersker. Dette bliver særligt tydeligt når Hr. Eleven tryner Pelle, eller når Godsejer Kongstrup gør for tydelige tilnærmelser på niecen Sine. Begge disse sekvenser er i filmen skildret med stor brutalisme og diskretion, som desværre ikke kommer til udtryk på scenen. Enten skøjtes der let hen over de ubehagelige hændelser, eller også bliver budskabet udbasuneret på en måde, så vi ihvertfald ikke er i tvivl om, hvad vi skal føle.

Dette gør sig også gældende i sangene, der ofte kommenterer lidt for direkte på begivenhederne. Musikken er i sig selv skøn og stemningsskabende, men teksterne er banale, sangene virker malplacerede og bidrager ikke synderligt til historien. Der er ingen tvivl om, at Kaya Brüel er en fænomenal sanger, men at give hendes forholdsvis lille karakter en sang, der handler om en for os ukendt figur, virker en anelse forceret. Musikken fungerer derimod rigtig godt, når den markerer overgange, skaber stemninger eller inddrages mere direkte i fiktionen, som når musikerne eksempelvis deltager i en fest i marken. Scenerummet er også utroligt velfungerende med Gasværkets rå mure som bagvæg. Disse udnyttes til fulde med projekteret lys, der etablerer steder eller stemninger, ofte med abstrakte visuals eller mere moderne fortolkninger af fortællingens miljøer.

Thomas Bo Larsen leverer en overbevisende Lassefar, der med lige dele kærlighed og hårdhed forsøger at ruste Pelle til voksenlivet. Julian Horta Meier Clausen brillerer med sin sangstemme og skaber en sprælsk, charmerende Pelle. Også Kristian Rossen, der som den rapkæftede Erik og senere børnenes finurlige skolelærer, leverer en stærk præstation og fremstår som en af aftenens mest mindeværdige figurer. Men karakterernes helt store følelser og dramaets egentlige kerne når bare ikke ned blandt stolerækkerne. Generelt et ærgerligt genrevalg til en ellers flot og ambitiøs opsætning.

… du vil opleve en moderniseret liveudgave af Pelle Erobreren med et super flot visuelt udtryk.

Er du under 25 år fås den billigste billet til 195 kr. og 220 kr. for studerende. Som et nyt koncept på Østre Gasværk Teater, kan du også prøve lykken og møde op en time før forestillingens start. Her kan man være så heldig at få fingrene i en såkaldt LateSale-billet til bare 90 kr. – uanset alder!