Anmeldelse: SPIL DØD vol. 13+

Spillested: Godsbanen
Spilleperiode: 22. – 27. oktober 2018
Anmeldt af: Carl Emil Zacho Böye

★★★

SPIL DØD vol. 13+ er en ungdomsforestilling om de udfordringer og problemer, der fylder i en ungdom med angst. Med et gennemgående game show-tema vises publikum gennem et absurd spil om livet, hvor angsten til tider overvinder, men også overvindes. SPIL DØD vol. 13+ er en visuel deltagerorienteret forestilling, der gennem både skuespil og dans belyser angstens greb i ungdommen.

Forestillingen er iscenesat af Charlotte Ladefoged og performet af Kasper Daugaard og Mette Gadebjerg Gregersen.

Det gode og knap så gode
Det er en kold og regnfuld oktober formiddag, og jeg skal ind og se SPIL DØD vol. 13+ på Godsbanens Åbne Scene. Jeg står ude foran indgangen til salen sammen med en del summende folkeskoleklasser, da de to performere åbner dørene og inviterer os indenfor.

Scenen står i stor kontrast til den efterårsgrå omverden. Vi bydes velkommen af en oval cirkel af farverige taburetter, der omringer en stor spilleplade – scenen er sat. Spil-temaet dominerer både scenografi, lys og kostumer, hvor nøgne spots står skarpt på scenen, og de to performere er klædt i kampklare farvede dragter. Forestillingen igennem har de to performere forskellige hatte på, og de veksler mellem game show værter, deltagere og personlige fortællinger om angst, heriblandt fra performerne selv.

Der veksles gennemgående mellem humoristiske game show scener og mere voldsomme dansescener, hvor kampen mod angsten virkelig gør indtryk. Gennem mange roller og stemningsskift, er der mange historier, der skal fortælles, og det bliver en smule rodet i den gennemgående fortælling om de to deltagere i game showet. Selve game show elementet er dog tematisk gennemført. Da SPIL DØD vol. 13+ er en ungdomsforestilling, er det en rigtig god idé at forsøge at kommunikere et alvorligt og tungt emne som angst gennem et mere humoristisk og genkendeligt medie. Dog bliver netop Game Show elementerne en smule platte til tider, og det er ærgerligt, da tematikken om angst ender med at virke en smule trivialiseret. Dog virker de kropslige elementer utroligt stærkt i SPIL DØD vol. 13+. Jeg blev især rørt under den kvindelige performers kamp, der fortolkes gennem dans, hvori selve angsten kropsliggøres af den mandlige modpart.

SPIL DØD vol. 13+ er en deltagerorienteret forestilling, hvor man som publikum bliver inddraget i flere af scenerne. Disse elementer synes jeg fungerer fint, og det er tydeligt, at skoleklasserne, der er inde og se forestillingen vågner op, når de skal tage stilling. På den måde aktivereres man som publikum til at forholde sig til emnet angst, og tematikken gøres herigennem relevant for samtlige af de deltagende.

… du er ung og gerne vil opleve en anderledes teateroplevelse, hvor du gennem smukke dansesekvenser og gakkede Game Show scener bliver lidt klogere på et ellers svært emne som angst.

Der er ingen rabatter at hente som studerende på SPIL DØD vol. 13, men en billet til forestillingen har heldigvis et rimeligt medgørligt prisniveau på 60,-