Anmeldelse: Far er sur

Spillested: Zangenbergs Teater
Spilleperiode: 6. – 28. oktober 2018
Anmeldt af: Cille Melgaard

★★★★

Far er sur er en børneforestilling, der handler om… nå ja, at Far er sur. Datter forsøger gennem alle mulige påfund og krumspring at gøre Far glad igen, men der er ikke meget, der hjælper på Fars humør. Far er sur er en musikalsk og humoristisk fortolkning af tegneren Philip Ytournels børnebog af samme titel. Forestillingen er iscenesat af Sofie Pallesen, og Christopher Lillman og Emma Silja Sångren spiller rollerne som henholdsvis Far og Datter.

Far er sur udspiller sig i en enkel scenografi, der består af et hvidt gulv og en hvid væg med firkantede felter. Datter begynder med at tegne nogle af felterne op, så der opstår en dør, to skuffer og et vindue. De kan alle åbnes og lukkes, og når Datter tegner ting på de forskellige felter, dukker de på magisk vis op i fysisk form på den anden side af lågerne. Det er de ting, som Datter forsøger at opmuntre Far med, men hverken en kop kaffe, en fodboldkamp i fjernsynet, en kæmpemæssig kage eller Datters akrobatiske danseshow kan få Far i bedre humør.

Forestillingen spilles helt uden ord, men derimod med musik, lydeffekter og masser af mumlen og volapyk fra skuespillerne. Dette stemmer godt overens med det sceniske univers, der i sin enkelthed tydeligt fortæller historien og driver den fremad. Både Christopher Lillman og Emma Silja Sångren spiller rollerne som Far og Datter med stor mimik og fysik, og får os helt til at glemme, at de ikke siger et eneste forståeligt ord. Især Emma Silja Sångren brillerer som den søde Datter, der ikke er bange for at se dum ud i forsøget på at opmuntre Far.

Da det er en børneforestilling, er salen naturligvis fyldt med børn, og de er helt med på løjerne fra begyndelsen, hvor den sure Far snubler ind på scenen. Far indleder forestillingen med et klovneagtigt optrin, der på humoristisk vis fortæller, at Far har en rigtig dårlig og uheldig dag, til stor morskab for alle børnene i salen. Humoren er tydeligvis lavet til børn, og den går heldigvis rent ind hos de små, men også de voksne i salen får flere gange noget at grine af. For eksempel da Datter efter megen besvær, må ty til sit mest desperate træk, og tegner en stor cigaret på vinduet. Hun må dog åbne vinduet flere gange for at frembringe cigaretten, for de første gange er det kun store frugter, der viser sig i vindueskarmen. Til sidst dukker en enorm cigaretpakke med påmalet dødningehoved op bag vindueslågerne, og en dyster musik toner frem. Far lokkes i et kort sekund, men afslår til sidst cigaretten, og Datter smækker lettet vinduet i igen.

… du vil opleve, hvordan det på underholdende vis lykkes Datter at gøre Far glad. Spoiler alert: Far bliver altså glad til sidst.

Der er ingen decideret studierabat på forestillingen, men hvis du er under 25 år, kan du få en billet for 60 kr. Hvis du samler en gruppe på minimum seks personer under 25 år, er prisen kun 40 kr. per billet. Normalprisen er 135 kr.