Anmeldelse: Er der nogen?

Spillested: Edison, Betty Nansen Teatret
Spilleperiode: 25. oktober – 18. november
Anmeldt af: Marie Krakau

★★★★★

Er der nogen? tager udgangspunkt i autentiske kontaktannoncer, som idékvinden, Leila Vestgaard, har samlet gennem årene. Fælles for dem alle er, at der ligger en dyb længsel om at finde et menneske, der vil vælge én til. Én, der kan bryde ensomheden, hele livet eller blot for en enkelt nat.

Flere af kontaktannoncerne får vi serveret i musikalsk form, arrangeret af Jeanett Albeck, der sammen med Rikke Bilde og Morten Raahede Brovn lægger krop, stemme og sjæl til de mange annoncer samt skæbnerne bag. Gruppen Ensemble Ensemble havde premiere på Er der nogen? i 2017, hvor de spillede for fulde huse på Teater Får302. Nu er de stærkt tilbage på Betty Nansen Teatrets anneksscene, Edison.

Er der nogen? inviterer indenfor i ensomheden og længslen efter nærvær. Forestillingen er iscenesat som en collage af de ofte korte og præcise kontaktannoncer, og der bliver ubesværet gået fra den ene til den anden, uden en sammenhængende handling. Scenen og teaterrummet er småt, og den intime stemning klæder forestillingen. Flere gange er der en så åndeløs stemning i salen, at man ville kunne høre en knappenål falde til jorden, når ensomheden og håbet om tosomheden er allerstørst.

At kontaktannoncer og skæbnerne er ægte er uden tvivl med til at få de stik, jeg får i hjertet, når råbet om nærvær og tosomhed er størst, til at føles endnu hårdere. Som når en ældre herre, i skikkelse af Jeanett Albeck, starter sit råb om nærvær med “Min kone døde af kræft” for derefter at søge en kvinde, han kan dele den sidste del af livet med. Eller når Morten Raahede Brovn sammenkrøbet og stille synger, at han har et synshandicap, men er ærlig og kærlig. Der er en ærlighed i kontaktannoncerne, der får det grundlæggende menneskelige behov for kontakt og fællesskab til at synes klarere end nogensinde før. Jeg må flere gange synke en klump i halsen.

Også når det kommer til de komiske annoncer rammer Er der nogen? plet. Flere af kontaktannoncerne rummer en, ofte ufrivillig, komik i deres meget præcise ønsker om, hvem de søger, og hvem de selv er. Når Rikke Bilde med gudsbenådet komisk timing portrætterer en kvinde, der søger en gift erhvervsmand til uforpligtende erotiske stævnemøder, skraldgriner hele salen af hendes absurde og lettere naive forestillinger om drømmemanden, mens Jeanett Albeck i et hæsblæsende tempo frådende æder sig igennem et helt spidskålshoved.

Det er en af den danske teaterscenes dygtigste kvinder, Jeanett Albeck, der står bag det musikalske arrangement. Hun formår sublimt at skabe plads til hver enkelt skæbne, der uden problemer kan glide over i den næste. Musikken spænder fra de lette toner, der næsten giver mig lyst til at klappe med, til de meget sørgmodige melodier, som gemmer på en dyb længsel. Generelt er der undertoner af både melankoli og håb i næsten alle de musikalske arrangementer, der hermed skaber en synergi med teksternes indhold og et sammenhængende hele på flot vis.

Forestillingen balancerer meget fint det sørgmodige og ensomme med det mere komiske, der fletter sig ind og ud af hinanden med yderste lethed i Kitt Maiken Mortensens instruktion. Jeg kan ikke andet end gentage Jeanett Albecks afsluttende ord “Jeg savner dig uendeligt meget”, da jeg går ud fra Edison. For jeg savner allerede de mange håbefulde og ensomme skæbner og de tre eminente skuespillere og musikere. Jeg kunne godt finde på at skrive en kontaktannonce, hvor jeg søger et dansk teater, der kan lægge scene til endnu flere Ensemble Ensemble forestillinger.

… hvis du vil opleve en intim teaterforestilling, der rammer dig både i lattermusklen og i hjertekulen, alt imens du får serveret det ene lækre musikalske nummer efter det andet.

Er du under 25 år, koster en billet 135 kr. lige meget hvor i salen, du gerne vil sidde. Er du studerende skal du af med 160 kr. Men skynd dig, der er ikke mange billetter tilbage!