Anmeldelse: Dans2Go

Spillested: Det Kongelige Teater – Gamle Scene
Spilleperiode: 23. oktober – 9. november 2018 (samt maj 2019)
Anmeldt af: Marie Krakau & Anja Langhede

★★★★

Dans2Go er et tilbagevende koncept på Det Kongelige Teater, der giver mulighed for at smage på flere forskellige balletter i én forestilling. Denne gang får vi serveret en treretters menu bestående af Salmesymfoni af Jiří Kyliáns, Harald Landers Dvořák pas de deux og den spritnye My Daddy Loves Sugar So Much He Eats It With His Nose af Oliver Starpov. Hver ballet bliver præsenteret i en kort video af balletmester Nikolaj Hübbe og et par af de medvirkende dansere, så alle er nogenlunde med på, hvad vi skal opleve.

Det der fungerer helt vildt godt ved Dans2Go, er at vi når rundt om tre helt forskellige stilarter og stemninger i løbet af en enkelt forestilling. På den måde er der noget til alle, og hvis man er helt ny inden for danseforestillinger, kan man måske blive sporet ind på, hvilken type ballet man er mest til. Forestillingen gør en verden, der for nogle kan virke svært tilgængelig, let at forstå, særligt ved hjælp af de små introvideoer før hver ballet, der sætter scenen for, hvad og hvordan vi skal opleve den forestående ballet.

Den første dans har et simpelt og edgy udtryk. Musikken, som består af et storslået korværk, er med til at tilføje en nærmest melankolsk stemning til dansen. Den Kongelige Ballet spiller virkelig med ballet-musklerne med dette værk, og det er da også nogle af de allerstørste stjerner i kompagniet såsom Ida Praetorius, J’aime Crandall og Andreas Kaas, der er blandt de otte par, der danser hen over Gamle Scene. Alle parrene danser super smukt, og koreografien har en anderledes æstetik, end den vi kender fra klassisk ballet. Bevægelserne er kontrastfyldte og blander det yndefulde med det lettere klodset på en måde, der er svær at forklare, men som betager og imponerer.

I den næste ballet bliver vi introduceret for en “pas de deux”, altså en dans for to. Vi har her at gøre med aftenens mest klassiske ballet, men her betyder klassisk på ingen måde tungt og svært at forstå. Dansen er legende, og begge dansere smiler kækt til hinanden under de hoppende trin, der bliver taget i et hæsblæsende tempo til en kæk og glad musik. Vi kan ikke andet end at blive i godt humør af at se på de to dansere. Jón Axel Fransson har jeans på og Emma Riis-Kofoed har håret oppe i en hestehale, og det er med til at få det hele til at se uendelig let og og afslappet ud. De er begge knalddygtige, og det er en fornøjelse at være tilskuer til.

Til sidst når vi til Oliver Starpovs moderne koreografi. Mens de to første stykker er mere enkelt formidlet, skrues der nu helt op for de sceniske virkemidler – specielt når det kommer til lys. Balletten handler om sindet, og de mandlige dansere kaster sig rundt på Gamle Scene i en historie om indre dæmoner. De elektroniske beats og mange lyseffekter skaber et ubehageligt og dystert univers, der både er meget flot og effektfuldt, og som i den grad klæder balletten som kunstform. Det bliver dog lidt langt til vores smag, og vi kunne godt have ønsket det kortet ned, så det ikke mistede magien undervejs.

… du vil opleve en 3-i-1 danseforestilling af høj kvalitet, hvor du kan få lov til at se lidt forskellig ballet til en super fair pris.

Hvis du er under 25 år fås billetterne helt ned til 120 kr. for en plads øverst oppe i det der kaldes Galleriet. Men da der kan være ret begrænset udsyn, vil vi alligevel anbefale at du spenderer de 36 kr. ekstra på en bedre plads – alle andre pladser i salen koster nemlig blot 156 kr!