Anmeldelse: Z – Monica Zetterlund

Spillested: Teatret ved Sorte Hest
Spilleperiode: 17. oktober – 17. november 2018
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen og Clara Lindstrøm Gleerup

★★★

Hvad er det?
På toppen af Vesterbro, oppe over al byens stress og jag, sidder en ensom kvinde på sit tag. Vinden rusker i tagpladerne, bladene falder fra træerne, og tagrenden fyldes med vand. I Monica Zetterlunds jazz-univers finder kvinden sig selv. Her føler hun sig hørt, og får afløb for sit lidt forstyrrede indre samt den forjættede og modne kærlighed. Den svenske jazzsanger Monica Zetterlund udødeliggjorde en lang række jazz-numre i sin karriere, der strakte sig fra 1950’erne og op igennem 1990’erne. Numrene, der i Z – Monica Zetterlund er oversat til dansk, danner rammen for historien, der viser sig at være en rutsjebanetur gennem hele følelsesregistret; forelskelse, begær, ensomhed, jalousi og had. Vi følger kvinden fra den ungdommelige nyforelskelse, til de første skænderier, jalousien og til det endegyldige farvel.

Det gode og det knap så gode
Det bare tag og lyden af en ruskende blæst danner rammerne for det visuelle og auditive udtryk i Z – Monica Zetterlund. Snart dukker en halvberuset kvinde, i skikkelse af Camilla Bendix, op på den ene side af tagryggen, iført høje hæle og tætsiddende catsuit. Bag hende, gennem et lille tagvindue, skimter vi pianisten, Benjamin Nørholm Jacobsen. Marianne Nilssons visuelle udtryk er både stemningsfuldt og flot og sammen med Lasse Svarres vellykkede lysdesign, fornemmer vi tydeligt det efterår, kvinden befinder sig i – bogstaveligt og psykisk.

Idéen om at skabe et portræt af den moderne storbykvinde gennem Monica Zetterlunds fortryllende lydunivers er i virkeligheden en virkelig fin tanke, og på papiret har idéen helt absolut virket både tillokkende og oplagt. Desværre lever selve forestillingen og fortællingen aldrig rigtigt op til forventningerne. Vi kommer aldrig for alvor ind under huden på Camilla Bendix’ karakter og får dermed aldrig et ordentligt indtryk af hende som person, hvorfor vi heller aldrig når til et punkt, hvor vi oprigtigt kan investere os i hendes situation og følelser.

Det betyder dog ikke, at udførelsen er dårlig, for både Nørholm Jacobsen og Bendix leverer, hvad de kan med det materiale, de har fået. Bendix virker oplagt til portrætteringen af den moderne storbykvinde; hun balancerer følsomheden og charmen rigtig fint, og hendes stemme komplimenterer fint Zetterlunds jazzede univers, selvom hun måske ikke besidder det største register. Det lader til, at det kreative hold har fokuseret på de fine oversættelser af en håndfuld af deres yndlingssange og derefter kastet dem rundt i tilfældig rækkefølge. Derfor bliver vi også kastet gennem et virvar af følelser, hvor vi aldrig når at forholde os til hendes forelskelse og glæde, før vi bliver kastet videre til presserende jalousi eller had. Følelserne varer kun så længe som den enkelte sang, og det efterlader et alt for abrupt og fragmenteret udtryk.

Hvor man bliver lovet en musikalsk teateroplevelse, får man mest af alt en intimkoncert med teatralske virkemidler. Der mangler simpelthen dramaturgisk udvikling, og derfor får Z et både mudret og forvirrende udtryk uden en egentlig større poetisk sammenhæng eller fængslende narrativ, som den ellers kunne have nydt godt af. Trods en på papiret klar og oplagt idé, bliver forestillingen temmelig forglemmelig. Ja, den er desværre næsten glemt i det øjeblik, vi rejser os og forlader den lille intime teatersal.

Skynd dig ind og se den, hvis
…du er tiltrukket af Monica Zetterlunds jazzede univers og kan nøjes med at læne dig tilbage og lukke øjnene.

Studerende og fattig? Sådan gør du
Som ung under 25 år kan du få billetter til 90 kr. Salen er lille, og du ser udmærket fra de bagerste rækker.

Foto: Robin Skjoldborg

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s