Anmeldelse: Spektakelven

Spillested: Dansekapellet
Spilleperiode: 16. og 17. oktober 2018
Anmeldt af: Clara Lindstrøm Gleerup & Kristoffer Fløe Dalsgård

★★★

Spektakelven er en moderne danseforestilling for børn. Forestillingen er skabt af Gøje Rostrup, og på scenen danser d’damer Shuli Nordbek Azoulay og Josefine Elna Ibsen sig igennem et imponerende antal scenarier. Forestillingen er en halv times munter abstraktion i festlige kostumer, hvor både børn og deres medbragte barnlige sjæle kan muntres og forundres over eviggyldige temaer som venskab og rummelighed. Spektakelvens faste holdepunkt er en knitrende sølvpapirsvæg på midten af scenen, der både agerer kulisse og omklædningsrum på samme tid.

Det gode og det knapt så gode
Vi er med denne forestilling i den virkelig hyggelige ende af teaterbarometret. Der er dømt god stemning og ufarlighed, og der er ingen risiko for, at efterårsferien kommer skidt fra start, hvis man lægger turen forbi Dansekapellet til denne forestilling. Men dette bliver nok også forestillingens akilleshæl. For selvom forestillingen kun varer på den korte side af en halv time (og er gratis!), så lykkes det da alligevel at blive grebet af kedsomhed, når det store sølvpapirsuhyre med de lange, røde arme igen-igen kommer møffende ind på scenen. Samme dom kunne vi også høre, at de yngste blandt publikum fældede fra rækkerne foran, når der blev hvisket: ”ej, ikke den igen”.

Vi ved det ikke, men noget tydede på, at man godt kunne have afhjulpet dette, hvis man havde gøglet lidt mindre og brugt en anelse mere tid på dramaturgi og koreografi. Med andre ord fremstår Spektakelven en smule ufærdig til trods for, at den bestemt er underholdende og særdeles hyggelig. For der er ganske fine øjeblikke, som kan røre os på den måde, som kun børneteater kan det. Men de bliver desværre for ofte (bogstavelig talt) overdøvet af umotiveret musik, fjol og pruttepuder. Derfor ender fortællingen om at finde sig selv og favne andre også med at drukne lidt for os.

… du alligevel er i 2400 Nordvest med dit barn.

Studerende og fattig?
Så er det bare afsted. Forestillingen er pivgratis, og pladser anvises efter det gode gamle ’først til mølle’-princip.