Anmeldelse: Kom Bamse, nu balletter vi!

Spillested: Det Kongelige Teater, Gamle Scene.
Spilleperiode: 11. – 15. oktober.
Anmeldt af: Julie Mørkeberg og Trine Balle

★★★★

Kom Bamse, nu balletter vi! er en børneballet med eleverne fra Det Kongelige Teaters Balletskole og de velkendte figurer fra tv-serien Bamses Billedbog; Bamse, Kylling, Ælling, Aske og Luna. Bamse skal lære at danse “bamlet”, som han så fint kalder det. Han har taget sit fineste, lyserøde tylskørt på og venter nu bare på, at Ælling og Kylling kommer forbi hans hus, så de kan danse sammen. Bamse bliver træt af at vente, og pludselig er han omgivet af sylfider, festlige kylletter, svaneællinger og drilske snupsere, der vist også er temmelig glade for honning. Mon det bare er en drøm? Forestillingen havde urpremiere på Gamle Scene i 2008 og kan derfor fejre 10-års jubilæum med denne genopsætning i efterårsferien.

Kom Bamse, nu balletter vi! begynder med den velkendte Bamse-molodi, som med ét placerer os i universet fra Bamses Billedbog. Bamse er lige så kluntet, sjov og egoistisk som altid, og det er skønt at genopleve Søren Hauch-Fausbøll i rollen. Der er noget dejligt nostalgisk over, at det rent faktisk er den originale “Bamsefar” på scenen, når man som os er vokset op med serien.

Publikum består primært af børn, der hujer og griner fra tæppet går fra. Der er lagt op til interaktion med børnene fra Bamses side, og det går rent ind; de griner højt og længe, når Bamse forgæves giver sig i kast med lidt for udfordrende balletteknikker, når han snubler over en bold, eller når han ikke kan finde sit balletskørt. Med store øjne betragter børnene de dygtige balletdansere, de overdådige kostumer og de visuelle ‘trylleelementer’, som når små sylfider pludselig svæver rundt på en sky og får det til at sne. Og lige så engagerede er de, når de farlige snupsere stjæler Bamses honningske, og alle børnene i kor råber: “de er baaaaagveeeeed diiiiiiiig!” mod scenen. Bamses sproglige finurligheder, som når han kalder Kyllings dansere for “kylletter” eller englene i skyen for “svævefiduser”, får både børn og voksne til at grine – og jo mere børnene griner, jo mere griner vi efterhånden også.

Musikken, der er indspillet af Det Kongelige Kapels Solsikkeorkester, er fortryllende flot, men bliver desværre ikke fremført live. Hele magien ved den åbne orkestergrav, som almindeligvis komplementerer ballettens ynde så fint, opstår ikke på samme måde, og vi mener, at det kunne have løftet den samlede oplevelse, hvis børnene havde fået lov at se orkestret og alle instrumenterne. Scenografien gør dog sit for at gøre op for den anke, og de skiftende, visuelle universer bliver ved med at imponere.

Halvvejs gennem forestillingen bliver to af Balletskolens ældre elever, i skikkelse af Aske og Svaneprinsessen, sendt ud i en utrolig smuk pas de deux til musik fra Tjajkovskijs klassiske ballet, Svanesøen. På den måde bliver Kom Bamse, nu balletter vi! også en lærerig forestilling, der giver børnene en meget fin indgang til ballettens verden og tradition.

Dog bliver vi nødt til at nævne, at vi studser over den måde, hhv. piger og drenge bliver portrætteret på i forestillingen, og vi tillader os derfor at tage et par kritiske kønsbriller på et øjeblik. Pigerne er enten “nuttede Luna-piger”, små prinsesser eller yndige sylfider, der beundres og begæres af Bamse, hvor drengene er med i en bande, der laver breakdance og stjæler tyvekoster tilbage fra snupsedyrene. Aske-drengene er modige, seje og redder det hele! Måske er det en kønsopdeling, der er iboende i ballettens væsen, men vi undrer os over, at man i 2018 ikke har moderniseret eller nuanceret fortællingen mere. Særligt når man tager resten af Det Kongelige Teaters aktuelle repertoire i betragtning og ser, hvordan klassiske forestillinger som fx Carmen er tolket ind i en moderne setting.

… du kender et barn, der skal en tur i teatret i efterårsferien, eller hvis du vil have en pædagogisk introduktion til balletgenren!

Er du under 25 år, kan du få en billet til 75-180 kr. alt efter hvor i salen, du vil sidde.