Anmeldelse: Tarzan

Spillested: Fredericia Teater (Og senere i Aarhus og København)
Spilleperiode: 5. oktober – 9. december 2018

★★★★★★

Fredericia Teater har endnu en gang fået lov til at kaste sig over en Disney-klassiker, og denne gang skal vi i en tur i junglen, når de præsenterer os for fortællingen om Tarzan. Disneyfilmen kom i 1999 med et helt forrygende Phill Collins-soundtrack. Historien starter med et skibbrud, som efterlader et ungt par og deres spædbarn alene på en øde strandbred ved junglen. De opbygger et liv i trætoppene, men i junglen ligger faren konstant på lur, og en dag bliver parret ofre for en sulten leopard. Spædbarnet overlever dog og bliver fundet af en gorilla-mor, som tager ham til sig og kalder ham Tarzan. Tarzan vokser op blandt gorillaer, og opdager først for alvor, hvorfor han altid har følt sig anderledes, da en flok mennesker på jungleekspedition en dag ankommer til junglen. Tarzan forelsker sig i den unge professordatter Jane, som også falder pladask for den dyriske vildmand, som ikke har noget sprog og opfører sig præcist som en gorilla. Forelskelsen er dog ikke nem, for Tarzans flok er bange for mennesker, og Jane ledsages af den følelseskolde guide, Clayton, som i virkeligheden kun er ude på at indfange gorillaer og tage dem med tilbage til England og sælge dem. Tiden er knap, for snart kommer skibet, der skal sejle Jane hjem til civilisationen, og så må Tarzan tage stilling til, om han vil være menneske eller dyr.

Fredericia Teater har efterhånden fået lagt baren for deres musicalproduktioner utrolig højt, og jeg indrømmer blankt, at jeg havde svært ved at tro, at noget kunne komme op på højde med megasuccesen Klokkeren fra Notre Dame. Men med Tarzan er det i den grad lykkes for dem, og man kan næsten sige, at de visuelt har overgået sig selv denne gang.

Scenografien er mere overdådig end nogensinde før, og den tager pusten fuldstændig fra mig, allerede da jeg træder ind i salen. Den vestafrikanske jungle er ikke kun holdt på scenen, men har spredt sig ud i hele teatersalen, så halvdelen af publikum sidder inde i junglen. Her er der ikke kun tale om et par lianer og grene, man har hængt op for at give lidt stemning. Nej, man har bygget platforme ud langs væggen og forbi balkonen, så Tarzan og gorillaerne kan spille i balkonhøjde rundt i hele rummet og svinge sig rundt i lianer over hovedet på publikum. Vores hoveder farer rundt for at få det hele med, når vi pludselig sidder helt omsluttet af hele det forrygende Tarzan-univers. Fredericia Teaters berømte LED-skærme er selvfølgelig også i brug denne gang, og de er næsten så velinkorporeret i scenografien, at jeg indimellem glemmer, at det bare er computerskærme med flotte billeder på. Det er dog ikke kun det visuelle, der omslutter os totalt. Lyden er nemlig også i absolut topklasse, og deres brug af surround sound er yderst effektfuld. Det giver da en smule gåsehud i nakken, når lyden af den farlige og usynlige leopard høres rundt i hele salen, og den så pludselig knurrer lige bag ved os.

Derudover byder forestillingen på et imponerende velsyngende ensemble. Enten sidder der en lydmand udover det sædvanlige i Fredericia, som får dem til at lyde væsentligt skarpere end på andre musicalscener, eller også er folkene bag denne forestilling bare bedre til at få dygtige performere til at synge godt sammen. Måske er det en blanding af begge. Selv børneskuespillerne får os til at måbe! Godt lyder det, når ensemblet stemmer i de velkendte Phill Collins sange fra Disney-filmen. Musicalen byder dog også på ny musik af samme komponist, og selvom disse sange (endnu) ikke er lige så store hits, så passer de utrolig godt ind i resten af det musikalske univers. Særligt Tarzan og Janes duet, For første gang, har potentiale til at blive et hit.

Performerne skal dog ikke blot roses for deres musikalske kunnen, men fortjener også stor anerkendelse for det fysiske arbejde. At de kan danse, synge og lave akrobatik på samme tid fristes man næsten til at sige, er en del af jobbeskrivelsen for en musicalperformer, men den måde, hvorpå de bevæger sig som dyr, og især gorillaer, er simpelthen så imponerende. Ikke en eneste gang afviger de fra at have det dyriske med i deres spil. Særlig Teit Samsø, der spiller rollen som den bryske alfahan, Kerchack, rammer fysikken fuldstændig spot on. Samme ros skal rettes mod hans mage, Kala, spillet af Maria Skuladottir. Hun er yderst overbevisende som den moderlige hungorilla, og det skærer i hjertet, når hun dyrisk brøler i sorg over tabet af sin unge. Med lige så stor effekt heler hun det dog igen, når hun kort efter synger stor-hittet Du er mit hjertes slag. Nøj, hvor man smelter!

Visuelt ser Tarzan ud, som vi kender ham. En beskidt krop, nøgen, bortset fra et lille lændeklæde, en imponerende fysisk og langt filtret hår. Kim Ace Nielsen spiller sin første store hovedrolle, og der er ingen tvivl om, at denne rolle er fysisk krævende ud over det sædvanlige, men det mærker man på intet tidspunkt. Han spiller med et vældigt overskud og en misundelsesværdig energi. Han er en helt og aldeles oplagt Tarzan. Bjørg Gamst spiller rollen som Jane med en charme og humor, som virkelig klæder karakteren. Denne Jane lægger ikke skjul på sin seksuelle tiltrækning af Tarzan, og det klæder rollen og Bjørg Gamst, at spille med så megen humor. Det har hun bestemt flair for.

Tarzan er et overflødighedshorn af en musical, som man snildt kunne skrive mange flere roser om. Det er næsten ikke til at begribe, at det er en dansk produktion. Det er en overvældende oplevelse på tårnhøjt internationalt niveau. Bravo!

… du vil se en ubegribeligt overdådig musical i verdensklasse

Jeg kan varmt anbefale at man ofre nogle penge på den her, og får pladser nede på gulvet i jungleområdet. Her koster billetterne 578 kroner. Balkonpladserne gør dog heller ikke forestillingen dårligere, og her kan man få billetter til samme pris. De billigste pladser koster 378 kroner.