Anmeldelse: Den Magiske Maske

Spillested: Glassalen i Tivoli
Spilleperiode: 6. – 21. oktober 2018
Anmeldt af: Ditte Maja Noach og Anne Louise Slott Thorborg

★★★★

Eventyrteatret forvandler endnu engang Glassalen i Tivoli til en tidsmaskine, hvor den nyskrevne musical, Den Magiske Maske, bringer os tilbage til det 18. århundredes Christiansborg. En storslået bryllupsfest mellem det unge par, Kong Christian 7. og Prinsesse Caroline Mathilde, danner rammen om historiens begyndelse. Festlighederne varer ikke længe, da enkedronningen, overhofmesteren, ”Parykkerne” og ikke mindst en magisk maske udfordrer de kongelige hvedebrødsdage. Heldigvis er der også hjælp at hente på slottet. Den viser sig i form af små køkkenpiger, flirtende grever og hemmelige, usynlige venner. Er det magi og forbandelser, der ryster slottets grundvold, eller er det menneskelig fordærv og magtsyge? Er der lys i horisonten for 1700-tallets Danmark?

Eventyrteatret er en dramaskole, og med skoleforestillinger kommer også frygten for, at det kun vil være den stolte forældre, der kan erkende sig virkelig underholdt. For Den Magiske Maske er dette ikke tilfældet. Niveauet er højt hos de unge skuespillere, der hver især formår at løfte deres egen rolle, så den står helt skarpt i vores hukommelse. Køkkenpigen Marie gør et vellykket forsøg på at knuse vores hjerter med sin klagende sang. ”Parykkerne”, hoftjenere i puffede silkeshorts og struttende violette læber, hvis forfinede og utilfredse tilstedeværelse på scenen, gør dem til 1700-tallets hårdeste negle, er nogle af de karakterer, som høster flest grin fra publikum. Alle løfter de forestillingen til et niveau, hvor vi glemmer, at de ikke er professionelle skuespillere… endnu.

Også manuskriptet fungerer. Dramatiker Gunvor Reynberg har i denne omgang formået at skabe en historie, hvor der er plads til mange store biroller, som alle bidrager til den samlede røde tråd. Et eksempel på dette er kongens fire usynlige venner; Aha, Jubi, Uha og Øv, som i ægte Pixar-stil repræsenterer kongens følelser. Christian lever et svært liv, hvor den barske overhofmester Reventlow overtrumfer og piner den sindslidende konge. De fire usynlige venner, gør deres ypperste for at hjælpe Christian. Han diskuterer højlydt med dem, hvilket i hoffets øjne fastslår, at kongen må være skør. De usynlige venners synlighed på scenen fungerer fuldt ud og giver et håndgribeligt billede af noget så abstrakt som psykisk sygdom.

Hvor der er knald på tempoet i 1. akt, ryger der lidt luft af ballonen i 2. akt. De mange sideløbende fortællinger skal forløses til et stort maskebal. I en eksplosion af farver og musik bliver historiens egentlige konflikter fejet ind under gulvtæppet og ikke samlet ordentligt op. Vi sidder derfor med en lidt flad, antiklimatisk fornemmelse i forhold til selve fortællingens forløb. Da der bliver lagt op til afslutningsnummeret Lys I Horisonten forsvinder den flade fornemmelse hurtigt. På bedste musical vis afsluttes forestillingen med en bombe af en gospelsang, hvor alle, skuespillere som publikum, rejser sig og klapper entusiastisk i takt.

… du elsker musicalgenren, du trænger til et rigtigt eventyr, eller hvis du vil blive mindet om glæden ved teater. Her i Glassalen stråler den ud af hvert eneste barns ansigt, på scenen så vel som i publikum.

Billetter koster 185 – 325 kr., og der er ingen særlige rabatter. I Glassalen er udsynet til scenen fint fra alle pladser, og man mister derfor ikke meget ved at vælge de billige rækker. Placerer man sin teatertur i efterårsferien får man med billetten også adgang til Halloween i Tivoli.