Anmeldelse: Mother

Spillested: Dystopia Entertainment, Vejle
Spilleperiode: 28. september 2018 – 3. november 2018
Anmeldt af: Gæsteanmelder Magnus Kring Nikolajsen

★★★★★★

Dystopia Entertainment er endnu engang rykket ind på fabrikken på Mørkedalsvej i Vejle og har forvandlet den til en skræmmende horror totalteateroplevelse. Denne gang hedder forestillingen Mother. Vi er i fremtiden. Verden er i kaos, og forskellige fraktioner kæmper mod hinanden. En genial computerekspert har skabt computeren MOTHER, som angiveligt skal kunne skabe fred i verden. En af fraktionerne frygter dog, hvad denne computer kan udvikle sig til og forsøger at forhindre den i at gå online ved at myrde dens skaber. Mordet lykkes de med, men MOTHER går online. Da vi kommer ind i historien, er MOTHER blevet ond og ustoppelig, og det er nu vores opgave at hjælpe figuren FATHER med at bekæmpe den. Opgaven går på at skulle stjæle en harddisk, som angiveligt skulle være Mothers hjerne, og levere den til Father. Publikum guides igennem en labyrint, som skal forestille at være hele MOTHERS krop. Men missionen går ikke som planlagt og bag hvert et hjørne lurer det ene gruopvækkende gys efter det andet.

Det er tredje gang, jeg besøger en af Dystopias skræmmende totalteateroplevelser, og jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke troede, at noget kunne toppe første oplevelse, jeg havde ved dem. Jeg troede også, at jeg efterhånden kendte deres tricks og vidste, hvad jeg gik ind til, men jeg tog virkelig fejl. Jeg må blankt erkende, at Mother overgår al forventning og fantasi. Det er det bedste og skarpeste gys, jeg hidtil har oplevet hos Dystopia Entertainment.

Da vi træder ind på fabrikken, mødes vi af et hold skuespillere, som vi formoder skal forestille androider. De er meget overbevisende med deres hakkende og statiske tale og er en fin vej ind i forestillingen. Ved tidligere forestillinger har vejen ind i gyset været mere langsommelig og mild, og ved sidste forestilling efterlyste vi endda mere umiddelbar uhygge. De jumpscares, jeg savnede ved sidste forestilling Frygt Fængslet, skal jeg love for, at de har gjort op for denne gang. Det er chok på chok uden pauser, og det er lige fra det øjeblik, vi lukkes ind i MOTHERS uhyggelige univers. Allerede fem minutter inde farer den første mand efter os med en motorsav, og vi jagtes gennem små gader og gyder. Min ledsager og jeg bliver så bange, at vi faktisk falder efter at have skubbet skrækslagent til hinanden for at komme væk først.

Dystopia Entertainment skal virkelig roses for deres gennemført høje niveau. Alt er virkelig velproduceret, og der er tænkt over de mindste detaljer både i gys, rekvisitter og historie. Mother er uden tvivl den produktion med de mest gennemførte effekter til dato med virkelig flotte laserlys hologrammer af Mother, effektfuld brug af røg og yderst effektfuld brug af make-up. Baggrundshistorien er dystopisk og gennemtænkt, og så er den ikke mindst god og velfortalt forestillingen igennem. Man kan følge med uanset, hvor bange man er. Publikum inkluderes i historien, og det er umuligt bare at være passiv tilskuer. Det, at vi er så involveret i fortællingen og skal hjælpe FATHER med at destruere MOTHER, gør det endnu nemmere at skræmme os, og det ene jumpscare overtager det andet. Det er ganske enkelt en helt umulig opgave at komme igennem det her uden at sveden løber dig ned ad ryggen og hjertet hamrer derudaf. Jeg er dødbange. Ikke kun bange for de mange jumpscares og umiddelbare chok effekter, men også bange for tanken om det uhyggelige digitale overvågningssystem, som historien her handler om. Mest fordi det ikke virker helt så fiktivt og langt væk, når man tænker på de diktatoriske overvågende stater, der rent faktisk findes i verden lige nu. Der er ikke så meget andet at sige end: Wow en oplevelse.

… du gerne vil skræmmes fra vid og sans af en gennemført og gruopvækkende totalteateroplevelse.

Prisen varierer alt efter hvor intens en oplevelse, du vil have. Den billigste model er den standard oplevelse med moderat berøring fra skuespillerne, som koster dig 195 kroner.