Anmeldelse: Cabaret

Spillested: Krudttønden, København
Spilleperiode: 3. – 13. oktober 2018
Anmeldt af: Anja Langhede

★★★

Hvad er det?
Cabaret foregår i 1930’ernes Berlin, hvor den unge amerikanske forfatter Clifford Bradshaw (Kat Nicholas) ankommer med intentioner om at skrive sin næste roman. Det går dog meget anderledes, da han bliver lokket med på The Kit Kat Club og møder den promiskuøse og betagende Sally Bowles (Antonia Pipaluk Stahnke). Uden for det løsslupne og til tider bizarre cirkus på den farverige Kit Kat Club vokser Nazityskland frem, og det politiske klima kommer til at få konsekvenser for alle involverede i historien.

Cabaret er en musicalklassiker, der her er opsat af den engelsksprogede amatørteaterforening Copenhagen Theatre Circle og instrueret af Christina Hildebrandt.

Det gode og det knap så gode
Jeg er sådan set rigtig godt underholdt hele vejen gennem Cabaret, og det er faktisk en af mine absolut yndlingsforestillinger, som jeg efterhånden har set opsat mange gange.

Det er helt sikkert de dygtige skuespillere, der får den her opsætning til at fungere. Konferencier Emcee (Kristian Husted) leverer en fantastisk sangpræstation i åbningssangen Wilkommen. Både hans charmerende spil og sang er super overbevisende hele vejen gennem forestillingen. Det samme gælder Kat Nicholas i rollen som Clifford og Antonia Pipaluk Stahnkes fortolkning af Sally. Antonia brillerer med sin smukke sangstemme flere gange, men jeg savner alligevel at se hende fremføre sangen Maybe This Time, som for mig er en uundværlig sang i Cabaret

Samspillet mellem de to ældre skuespillere er også fint og rørende. Særligt Herr Schultz (Frank Theakston) gør mig helt varm om hjertet, fordi han virker så ægte i rollen.

Selvom der er øjeblikke, hvor jeg næsten glemmer, at dette ikke er en professionelt opsat forestilling, er der andre tidspunkter, hvor det fremgår ret tydeligt. Det ses i kejtede overgange mellem scenerne, hvor jeg ærlig talt synes, at det havde været bedre at holde “en kort pause”, få fjernet de rekvisitter, der skal væk og fortsætte stykket derefter. I stedet har man valgt, at lade de mindre erfarne skuespillere få plads til at spille lidt, mens de flytter rundt på tingene på scenen. Det virker forvirrende, hvad der foregår og om det er en del af handlingen.

Der er store niveauforskelle blandt skuespillerne og denne forestilling er ikke stærkere end sit svageste led. De mindre dygtige skuespillere kommer til at trække den overordnede oplevelse ned. Der er også småproblemer med lyden indimellem, som igen er med til at afsløre, at det ikke er professionelt teater.

Jeg mener, at alle skal ind og opleve en opsætning af Cabaret på et tidspunkt, og det her er bestemt ikke noget dårligt sted at gøre det, så længe man er med på præmissen om, at det er en amatøropsætning.

Skynd dig ind og se den, hvis
… du ikke har oplevet Cabaret før, eller du har en engelsktalende ven, der gerne vil med i teatret, men ikke forstår et pløk af alle de danske forestillinger.

Studerende og fattig? Sådan gør du
Billetterne koster 220 kr. stykket og det kræver en gruppe på 10 personer, hvis I skal opnå en besparelse på en 20’er pr. mand. Så det er altså en forholdsvist pricy affære, kvaliteten taget i betragtning.

Reklamer

One Comment Tilføj dine

  1. Maria Lundbye siger:

    Hi Anja
    You should perhaps consider checking your facts before publishing your review
    There is a copyright restriction which prevents “Maybe this time” being performed – it’s clearly stated in the show program
    Best regards Maria

    Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s