Anmeldelse: Babettes Gæstebud

Spillested: Teater Republique
Spilleperiode: 22. september 2018 – 10. november 2018
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen & Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★

Teater Republique har endnu en gang givet sig i kast med en af de helt store madforestillinger. Sidst var det Thomas Vinterbergs Festen, som madkunstner Mette Martinussen og instruktør Rolf Heim forvandlede til en overdådig og hårdtslående gastronomisk oplevelse, som oven i købet endte med at hive en Reumert hjem for årets forestilling. Nu kaster samme kunstneriske hold sig over Karen Blixens klassiker, Babettes Gæstebud. Ellen Hillingsø spiller rollen som den franske kok Babette, der med stor succes driver restauranten Café Anglais. Da revolution og borgerkrig rammer landet, må hun dog flygte og ender i den lille norske by Berlevåg. Her møder hun to meget troende præstedøtre, som lever under ydmyge kår og klarer sig igennem tilværelsen på klipfisk og øllebrød. Søstrene tager hende ind som ulønnet husholderske, og der går ikke længe, før Babettes madlavningsevner fortryller de to søstre. Da Babette en dag vinder i lotteriet, beslutter hun sig for at bruge hele formuen på en festmiddag ved den afdøde provsts mindedag. Selvom det lille religiøse samfund har store bekymringer omkring middagens omfang og indhold, ender Babette med at fortrylle dem alle med sin godhed og madlavningsevner.

Alene det at træde ind i Torden og Lynilds imponerende scenografi er ret overdådigt i sig selv. Vi befinder os i et kæmpestort rum, som brydes af store søjlebuer. Fire pentagon-opstillede borde, der omkranser en lille scene i midten, står placeret i hver sin ende af rummet, og det er her, vi som publikum sidder det meste af forestillingen. Fortællingen udspiller sig i hele rummet, og skuespillerne farer rundt for at få alle publikummer med. Dette medfører dog, at man som publikum ofte føler sig ret langt væk fra historien. I anden akt har man forsøgt at bryde rummet mere op med løst opsatte stykker stof, så hvert enkelt bord kan få en mere intim oplevelse med én af skuespillerne, som roterer mellem bordene og gentager deres små monologer af fire omgange. Idéen er jo egentlig fin, men det bliver forstyrrende, når man så nemt kan høre de andre skuespilleres igangværende spil fra bordet ved siden af. Det bliver en for stillesiddende oplevelse, hvor vi kun en enkelt gang ganske kortvarigt får lov at bevæge os fra et sted i scenografien til en anden, og man længes efter, at man i stedet for stofopdeling og faste pladser havde bevæget sig mere rundt til historien og skuespillerne i stedet for tålmodigt at skulle vente på, at den kom til dig.

Måske ville det have løftet historien mere, som mangler bid og står tilbage som en lidt flad dramatisk oplevelse uden smag. De stærke krydderier, der virkelig sætter gang i systemet glimrer ved deres fravær. Vi savner, at teatret trænger sig mere på og vil os lidt mere. Der mangler retning og stilsikkerhed, og man får fornemmelsen af, at instruktøren ikke helt har kunne beslutte sig for, hvilket udtryk han skulle gå med. Enkelte scener udspiller sig f.eks. i køkkenet, og filmes så publikum kan følge med på en skærm i salen. Her bliver spillestilen næsten komisk og mocumentary-lignende, og det virker ganske malplaceret i forhold til det øvrige udtryk. Historien om Babette bliver en for anonym birolle, og det er ærgerligt, når nu man betaler for både teater og gastronomi. Ellen Hillingsø leverer egentlig et meget troværdigt bud på en charmerende og moderlig Babette, som er i virkelig god og nærværende kontakt med sit publikum. Hendes afsluttende monolog leveres med en overbevisende stoisk ro, og her rammer Hillingsø virkelig den nerve, som resten af historien savner.

Til gengæld kan det samme på ingen måde siges om maden. Den oplevelse er nemlig både spændende og oser af kreativitet. Det er nemt at forvente noget særligt, når nu originalfortællingen beretter om så specifik en menu. Mette Martinussen har da også ladet sig inspirere af det originale, men har også taget sig nogle kunstneriske friheder og fortolket på både menu og historie. Det hele er helt utrolig velsmagende, og vi er vilde med de kreative måder, maden bliver serveret på. Vagtlen med dehydreret rødbede, sorte oliven, brombær og grillet hjerte, der brutalt serveres i røde plastikposer, som klaskes ned foran os, passer perfekt ind i historien og er godt tænkt. Det samme kan siges om “Skildpaddesuppen”, som nok må siges at være aftenens smagsmæssige højdepunkt. Her serveres (selvfølgelig) ikke skildpadde, men forskellige konsistenser og smage serveret i små dåser, som efter sigende skulle forsøge at ramme oplevelsen af at spise skildpadde. Man kan argumentere for at nogle retter implementeres bedre i historien end andre. Pausemaden, som består af forskellige eksotiske retter fra forskellige landes gadekøkkener, får vi serveret i teatrets foyer, og det virker lidt off, omend det smager virkelig godt. Det er spændende at gå rundt til de forskellige boder, men hvad det helt præcist har af gavn for fortællingen står ikke skarpt. Derudover kan vi ikke undgå at bemærke, at en af retterne fra menuen aldrig bliver serveret. Vi sidder forgæves og venter på øllebrød og klipfisk, og man kan ikke undgå at føle sig snydt, når en af retterne uden videre kommentar udebliver. Det virker utjekket. Maden hjælper dog selve forestillingen op på knebne 4 stjerner, da den trods alt også må tages med i betragtningen af den samlede oplevelse.

Babettes Gæstebud bliver desværre aldrig det helt store brag af en madforestilling, som man kunne have håbet og ønsket. Men en glimrende og spændende restaurantoplevelse uden det helt store drama til lidt for mange penge, kan man snildt sælge den som.

… du gerne vil have en spændende restaurant-oplevelse med yderst velsmagende mad.

Babattes Gæstebud er en temmelig dyr fornøjelse. Er du under 25 må du diske op med 1395 kroner, mens du som helt almindelig dødelig voksen skal af med 1495 kroner.