Anmeldelse: Uddrivelsen

Spillested: Teater V i Prøvehallen
Spilleperiode: 19. – 23. september 2018

★★★

I Uddrivelsen har skuespiller Mads Wille og mentalmagikker Anders Lund fået til opgave at uddrive en ånd, som spøger i den tidligere porcelænsfabrik, der i dag er blevet til teatret Prøvehallen. Mads Wille har interesseret sig for hypnose og åndeuddrivelse i årevis. Publikum involveres mange gange undervejs. Både ude på stolerækkerne, hvor vi laver tankeeksperimenter og skriver navne på sedler, som bruges i forestillingen, men også oppe på scenen, hvor der hypnotiseres, leges ånden i glasset og meget mere.
Forestillingen var på turné i hele landet i 2016 og er nu tilbage på Teater V i Valby i en kort spilleperiode.

Hypnose, tryllekunst og lignende mind-tricks handler langt hen ad vejen om at få publikum til at tro fuldt og fast på, at det der foregår er magisk. Vi skal ikke sidde med følelsen af at blive løbet om hjørner med og blive snydt, men i stedet blive grebet af en overraskelse, en forbavselse og fuldstændig uforståenhed over det, der foregår. Når det lykkes, kan selv en skeptiker som jeg blive temmelig overvældet og få en magisk oplevelse ud af det. Men hvis jeg på noget tidspunkt føler, at jeg kan regne ud, hvad der foregår, så degraderes det til blot at være et trick og ikke en gribende oplevelse. Uddrivelsen rummer lidt af begge dele.

Der er øjeblikke, hvor jeg sidder helt fremme på kanten af stolen og lader mig rive med af illusionen. Mads Wille er en sjov og karismatisk person, og han formår at skabe en stemning af, at vi er på teatret sammen for at hjælpe ham med at finde ud af, om teatret er hjemsøgt. Mads Wille lykkes så godt, fordi han har er underholdende, har god kontakt til publikum og får skabt en meget autentisk stemning. Derudover er han en dygtig hypnotisør, og det er super creepy, men også fedt, at se en fuldvoksen mand følge et par simple instrukser, for så at gå ud som et lys.

Der er dog mange numre undervejs, som for mig bliver for nemme at gennemskue. Simple korttricks og regnestykker hvor illusionen bliver så hullet, at jeg begynder at kede mig. Når vi kommer til den store finale, som skal binde hele forestillingen sammen, bliver det også en lidt flad følelse. Opbygningen bliver så rodet, at jeg knapt nok når at forstå, hvem der sagde hvad og hvorfor. Jeg føler mig ikke taget med på den rejse, hvor puslespilsbrikkerne en efter en falder på plads, men bliver i stedet præsenteret for det færdige puslespil.

Uddrivelsen er en sjov og spændende oplevelse, og havde den været udført mere elegant, så havde jeg helt sikkert fået en mere magisk ‘wow’-oplevelse. Men den hullede illusion efterlader mig i stedet lidt skuffet og forvirret.

… du vil være med til en underholdende åndeuddrivelse og se et spændende mind-magisk hypnoseshow med den dygtige skuespiller Mads Wille.

Hvis du er under 25 år, så koster billetterne 105 kr. Hvis I kan samle jer 6 personer, som alle er under 25 år, så koster hver billet kun 40 kr.