Anmeldelse: Figaros Bryllup

Spillested: Det Kongelige Teater – Gamle Scene
Spilleperiode: 15. september – 21. oktober 2018
Anmeldt af: Tobias Carl Højmark Mathiassen

★★★★

Det var en fremragende aften på Gamle Scene, men jeg ville da gerne have været foruden den lugtebøvs, et uspecificeret menneske i mit nærvær valgte at slippe sig af med under den charmerende og “nååå ja!”- fremkaldende ouverture til Figaros Bryllup. Det klædte i øvrigt en af de mest klassiske operaer at blive spillet et sted, der er så bjergtagende som Gamle Scene. Det er som om, at historiens vingeslag basker videre ind i forestillingen. Figaros Bryllup er essensen af opera buffa med sine mange forvekslinger og misforståelser som de egentlige drivkræfter. Det er komedie, ganske dumt og lige så underholdende.

Musikken er nydelig, men fremfor alt lettilgængelig. Det er fortællingen og handlingen imidlertid ikke – den er enormt indviklet og ganske krævende at hitte rede i. Skønt en spilletid på tre en halv time pisker handlingen og alle forviklingerne afsted. Kort fortalt handler det om, at Figaro og Susanna vil giftes, men grev Almaviva vil gerne beholde feudal-retten og dermed retten til den første nat med den nygifte tjenestepige. Mozart fandt sin inspiration til Figaros Bryllup i Pierre Beaumarchais skuespil af samme navn. Stykket blev rent faktisk forbudt i sin samtid, fordi tjenestefolkene heri har held til at overliste deres adelige arbejdsgivere, og den slags vilde provokationer var selvfølgelig for meget for spidsborgerne dengang. I denne opsætning af Elisa Kragerup og Anne Fugl bliver Figaros Bryllup fremført i noget der ligner et faldefærdigt tivoli omkranset af en rutsjebane, hvis funktion er at flytte tiden fremad og præsentere de medvirkende. Hvorfor dette valg er taget har jeg endnu ikke gennemskuet, og derfor bidrager scenografien lidt til, at jeg i ny og næ mister overblikket. Meget fiffigt og anderledes er hele orkesteret også placeret på scenen midt i tivoliet og optræder derfor som det pulserende og mekaniske hjerte. Dirigenten og orkesteret bliver dermed en integreret del af stykket og har i momenter også en direkte interaktion med sangerne, hvor der leges med den brechtske fremmedgørelse.

Generelt bærer opsætningen et yderst frivolt udtryk, hvor sangernes meget sensuelle bevægelser er fremhævet gennem mekaniske gentagelser, der efterligner tivoliets gamle og slidte forlystelser. Ofte frembragte disse gentagelser skønne og uhæmmede grin fra mørket bag mig, og jeg stemte i. Jeg elsker det absurde, og absurd bliver det, når gentagelserne bliver for meget. Ganske modigt og morsomt.

Iført en slet skjult parafrase til Wagners Lohengrin bliver stykkets helte Figaro og Susanna kørt ind i en svanevogn som de nygifte sejrherrer mod slutningen. Denne parafrase er for mig med til at understrege stykkets helt enorme overskud. Et overskud der desværre kammer over, når karakteren Barbarina på et tidspunkt bryder ud i ‘floss-dans’ fra det enormt populære skydespil Fortnite (Battle Royal), det ødelagde min illusion og frembragte et sagte “åh nej” fra mine læber. Heldigvis spillede Renate Ekerhovd ellers rollen Barbarina med masser af charme og lethed. Ja, faktisk spillede alle sangerne for lige så godt som de sang. Særligt Simon Duus og Sofie Elkjær Jensen bar hhv. rollerne som Figaro og Susanna med så elegant et nærvær, at jeg forelskede mig lidt i dem begge. Dog var det musikalske højdepunkt for mig grevinden Rosinas arie ‘Porgi Amor’, der brændte et lille hul i mit hjerte denne aften og med ordene  “Giv mig kærligheden tilbage – eller lad mig død”, understreger denne meget tydeligt det ultimative og hjerteskærende i operaens væsen. Her smed Sine Bundgaard mig ned i sædet i ren og skær nydelse, og jeg glemte alt om lugtebøvs og faldefærdigt tivoli.

… du ikke har set Figaros Bryllup før. Det er en af klassikerne og må nødvendigvis være pensum, hvis du interesserer dig for opera eller måske bare scenekunst.

Du kan få billetter til mellem 100 kr og 750 kr, og hvis du er under 25 år, kan du opnå næsten halv pris.

Foto af Camilla Winther