Anmeldelse: Præsidentinderne

Spillested: Mellemgulvet i Skuespilhuset
Spilleperiode: 14. september – 13. oktober 2018
Anmeldt af: Anja Langhede

★★★

Præsidentinderne er en tragisk komedie skrevet af den østrigske dramatiker Werner Schwab i 1990. Det er det første stykke, han skriver, og det får sammen med de efterfølgende tre stykker sin egen genrebetegnelse som “fækaliedramaer”. Det er alle provokerende og kritiske stykker, der handler om underklassen. Selv er Schwab vokset op med en mor, der var enlig, religiøs og arbejdede med rengøring, og det er netop den slags kvinder, der skildres her på scenen. Denne opsætning er iscenesat af Thomas Bendixen og de tre skøre rengøringskoner Erna, Grete og Maridl spilles af Kirsten Olesen, Karen-Lise Mynster og Stine Schrøder Jensen.

Det skal siges med det samme, at jeg måske ikke ligefrem er målgruppen for den her forestilling. Det lader til, at flere af de ældre mennesker blandt publikum sætter langt mere pris på stykket end jeg, og heldigvis griner de højt, når jeg sidder med løftede øjenbryn og undrer mig over, hvad der er så sjovt. Det Kongelige Teater beskriver stykket som “en vanvittig og grotesk komedie”, og det er det så sandelig også. Spørgsmålet er bare, om man er til stykkets tragikomiske, til tider endda morbide, humor, eller ej. For mig rammer den ved siden af det meste af tiden.

Forestillingen er veludført og velspillet. De overdrevne og skøre karakterer spilles så overbevisende, at det næsten er ubehageligt at se på. De tre rengøringskoner har ikke meget at glæde sig ved i livet, men de drømmer alligevel om kærlighed, rigdom og guddommelig kontakt. De er alle splittertosset på hver deres måde, og det eskalerer kun i løbet af fortællingen, der både ender ud i slåskampe og onani på scenen. Skuespillerne er vildt dygtige i hver deres rolle, men det er alligevel udmattende at se en hel forestilling med så ekstreme karakterer.

Stykkets formål er tydeligvis at provokere og overskride grænser med maleriske beskrivelser af lort og andre ubehageligheder. Dialogen er både overraskende og frastødende, når der kommer væmmelige detaljer frem om de tre kvinders liv, og skældsord som so og luder flyver gennem luften. Det er dog en langtrukken affære at se på, og der sker ikke vildt meget i løbet af stykket, der udelukkende omhandler interaktionen mellem de tre kvinder og deres respektive historier. Jeg er ikke decideret provokeret, men jeg synes bare ikke, at den her form for afførings-humor er så sjov, at den kan bære et helt stykke.

Slutningen er forfriskende og afrunder stykket virkelig flot. Den er interessant og formår endda at give mig kuldegysninger. Selvom jeg ikke vil spoile, hvad der sker, kan jeg afsløre, at det er chokerende og absurd. Der bliver rusket op i publikum og afslutningen giver hele stykket lidt mere mening og stof til eftertanke.

du er blevet nysgerrig på, hvordan dette groteske fækaliedrama slutter.

Er du under 25 år kan du få en ungdomsbillet til 156 kr, og det er altså lige en 100-mand i besparelse.

Foto af Camilla Winther