Anmeldelse: Make Denmark Great Again

Spillested: Bremen Teater og turné rundt i hele landet
Spilleperiode: 13. september 2018 – 28. februar 2019
Anmeldt af: Anja Langhede

★★★★★★

Simon Talbots nye one-man show Make Denmark Great Again er hans nummer fire i rækken. Showet handler om, hvordan han for et års tid siden rev teltpælene op af den danske muld og rejste til Californien med en drøm om at lave stand-up på engelsk – og have succes med det vel at mærke. Nu er han tilbage i Danmark for at fortælle om denne udfordring, og hvad han har lært om forskellen på den danske og amerikanske mentalitet.
Showet skifter mellem små dokumentariske videoklip fra Talbots liv i LA og klassisk stand-up, hvor han uddyber og kommenterer på det publikum netop har set i videoklippene. Derudover er der også plads til lidt snak med publikum og improviserede jokes.

Et af de steder Simon Talbot virkelig beviser sit værd, er i hans interaktion med publikum. Det er et klassisk stand-up greb lige at hive fat i en uvidende stakkel på en af de forreste rækker og spørge indtil til dem for derefter at vende det til noget sjovt. Det er absolut ikke alle komikere, der er lige gode til dette, men det er Talbot! Han får meget gelinde involveret nogle stykker og jokesne falder prompte og er mindst lige så velfungerende som den planlagte del af showet. Ydermere timer han publikum interaktionen, så det ikke bliver en abrupt afbrydelse, men giver mening i forhold til resten af showet.
Der er noget dejligt fornyende over formen på showet og valget om at inddrage video. Dette ekstra element er med til at give noget dybde i historien, og man bliver som publikum bekræftet i, at den overordnede handling er virkelig. Jeg oplevede, at det tog et kort øjeblik at få publikum helt med igen efter hvert videoklip, men afvekslingen var rar, og det var ikke ødelæggende for flowet.
Hvis man kender Simon Talbot ved man, at han bevæger sig meget rundt på scenen og bruger både krop og mimik til at understrege sine jokes. Det virker altså! Publikum griner højt og kvitterer med klapsalver, når han rammer allermest plet. Talbot får mig ikke blot til at smile og nikke, ligesom med rigtig meget andet godt stand-up. Nej, her får showet mig simpelthen til at grine så højt og ukontrolleret, at det går lige i mavemuskulaturen.

Rejsen til Californien giver en velfungerende udvikling og fremgang i fortællingen. Historien om de urealistiske og til tider uintelligente amerikanere er altid mega grineren. Måske synes jeg, den er ekstra grineren, fordi jeg selv lige har været et halvt år i Californien og i høj grad kan relatere til hans oplevelser. Uanset hvad rammer Talbot en rigtig fin pointe, når han opfordrer til, at vi alligevel tager en lille smule mere af amerikanernes ”dream big” mentalitet til os og ikke altid er så fandens ydmyg. ”Fuck janteloven”-temaet har vi hørt før, men her bliver der filosoferet over emnet på en måde, der både er sjov og giver stof til eftertanke. Vi behøver måske ikke ligefrem at ende som amerikanerne, men måske er det okay at forfølge sine drømme?
Hvis det nu stadig skulle være en lille smule svært for Simon Talbot at stå ved sin egen succes, så vil jeg gerne være med til at understrege, at han er en vanvittig dygtig komiker, der her har leveret sit hidtil bedste show – kæmpe cadeau!

du vil se et fantastisk underholdende stand-up-show med et opløftende budskab om, at du skal forfølge dine drømme.

Billetterne koster 265 kr., og det er uanset om du er studerende eller ej.