Anmeldelse: Keramiker

Spillested: Xenon i Huset-KBH
Spilleperiode: 13. – 22. september 2018
Anmeldt af: Karoline Ry

★★★★

Keramiker er en forestilling, der handler om den unge Ingrid og hendes forældre Marianne og Lars. Da Ingrid en dag kommer hjem, er alle møblerne pludselig væk fra hendes værelse, og i stedet ligger der en enorm mængde ler. Forældrene kræver nu af Ingrid, at hun skal skabe noget ‘unikt’ og ‘enestående’ af leret. Hun forsøger sig med en kop, en skål, et askebæger, men det er ikke godt nok. Forældrene har nemlig højere forventninger til Ingrid. Hun må være i stand til at skabe noget banebrydende, som vil være til gavn for hende selv såvel som for familien – ja endda for hele Danmark. Jeg oplever Keramiker som en analogi over det præstationspres, der ligger på unge mennesker i dag. De vanvittige krav til Ingrids bearbejdning af leret bliver et billede på de krav, som mange unge oplever. Det er ikke længere nok at gøre det godt nok – du skal være unik og innovativ. Forestillingen varer kun 30 min., og manuskriptet er skruet sammen omkring et relativt simpelt narrativ. Alligevel når handlingen at eskalere en del, så vi får en fornemmelse af de konsekvenser, det kan have, når unge kontinuerligt sættes under pres. Keramiker er en forestilling af vækstlagsgruppen Teater på tværs.

Det er nogle unge, seje kræfter, der står bag Keramiker. De tre skuespillere Gregers Møller, Lina Løgstrup Brygger og Agnes Jung, som portrætterer hhv. Lars, Marianne og Ingrid, gør et godt stykke arbejde. Sideløbende med scenerne på Ingrids værelse er der et handlingsspor, som følger Lars og Mariannes historie sammen. På den måde oplever vi forældrenes første møde, deres kærlighed til keramik, voksende kærlighed til hinanden og til det barn, som de får sammen: Ingrid. Skuespillerne formår at gøre de mere eller mindre absurde replikker levende og skaber et univers på scenen, som jeg lever mig ind i. Scenografien er meget sparsom – en kæmpe klump ler, en hvid dør, en Kähler-vase brugt som loftlampe – så det er i høj grad skuespillerne, der skal skabe rummet gennem deres spil. Det klarer de virkelig godt, og både scenerne på Ingrids værelse og de to forældres fælles historie bliver sanseligt og klart formidlet.

Der skal også lyde ros til Nanna Berner, som både står for manuskript og instruktion. Der er mange gange i løbet af forestillingen, hvor jeg griner højlydt, fordi replikkerne simpelthen er så syrede og sjove. Analogien mellem at skulle forme noget af ler og at skulle forme sit liv er overraskende rammende. Metaforikken giver nogle meget velfungerende komiske replikudvekslinger, der understreger absurditeten i de krav, som unge mennesker møder. Jeg føler mig godt underholdt. Især Gregers Møller har en række replikker, som næsten tenderer til punchlines fra et stand-up show. Det kunne måske kamme over, men her bliver det holdt på et niveau, som passer godt til forestillingens univers.

Til gengæld taber forestillingen nogle gange tempo i nogle lidt for lange pauser mellem replikkerne. Der kunne strammes op, så flowet fortsætter i de korte scener. Jeg kan godt forstå den modløshed, som Ingrid oplever, men den bliver svær rigtigt at leve sig ind i, fordi hele iscenesættelsen spiller så meget på det syrede. På den måde står Ingrid-karakteren ikke helt lige så stærkt som de to forældrekarakterer.

Forestillingen er forfriskende skarp og hurtigt formidlet. Den har et klart budskab, som jeg tror, at mange unge vil kunne genkende sig selv i.

… du også er træt af de uoverskuelige krav til tilværelsen, som du oplever, at du skal leve op til – og gerne vil have et nyt og syret blik på, hvad der er på spil i præstationsræset.

Hvis du er under 26 år, koster en billet 65 kr. Ellers må du af med 85 kr.