Anmeldelse: Sigurds Danmarkshistorie

Spillested: Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Store Scene
Spilleperiode: 9. september – 21. oktober 2018
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen og Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★

Børnevært og musiker Sigurd Barrett har gennem tiden kastet sig over adskillige projekter om videreformidling af store fortællinger i børnehøjde. Han har både været omkring nordiske guder, forskellige musikgenrer, bibelhistorier, græske guder og siden 2016 også Danmarkshistorien. Gennem nyskrevne sange, spil, koncerter og bøger har børn og unge lært Danmarkshistorien at kende, og nu tilføjes altså en teaterkoncert på Det Kongelige Teater. Her møder vi Sofie, hvis far har bygget en tidsmaskine, som hun en dag kommer til at hoppe ned i. Med den rejser hun helt tilbage til stenalderen og tager så turen hele vejen op gennem historien, hvor hun møder nogle af de mest ikoniske karakterer fra vores alle sammens fælles fortælling om Danmark. Indimellem på Sofies rejse bryder Sigurd Barrett ind fra sin plads ved klaveret og får med hjælp fra et velspillende band, en dygtig skuespiller, fire energifyldte dansere og ikke mindst børnene i salen fortalt om lige præcis den tid, Sofie befinder sig i.

Hvordan får man egentlig børn og unge til at interessere sig for Danmarkshistorien, når man skal konkurrere med et overdrevet iPad-forbrug og Youtube? Det kan umiddelbart virke som en ret besværlig opgave, men ikke desto mindre virker det til, at Sigurd Barrett har knækket koden. Hos ham er Danmarkshistorien nemlig sjov, farverig, underholdende og ikke mindst dejligt musikalsk.

Sangene er overvejende velskrevne og bæres af et yderst velspillende band, som også hopper ind og agerer forskellige karakterer i historien undervejs. Enkelte af sangene er ordtunge og det gør det svært, selv for det voksne publikum, at få det hele med, men melodierne er dejlige og varierede. Derudover er det skønt, at børnene ikke kun får lov at stifte bekendtskab med neandertalere, munke, konger og forfattere, men også en lang række musikalske genrer.

Det er dog ikke kun musikerne, der gør sig som forskellige historiske figurer. De får nemlig selskab af fire energibomber af nogle børnedansere, som ikke bare danser virkelig godt, men også gør et solidt stykke arbejde for at holde forestillingen i øjenhøjde med målgruppen. De virker, trods deres alder, professionelle og er et virkelig skønt krydderi til Sigurds Danmarkshistorie. Professionelle kræfter finder vi også i skuespiller Adam Ild Rohweder, som både spiller Sofies far og alle nøglefigurerne op gennem historien. Han skifter elegant mellem de mange roller og har tilført dem alle helt særlige og sjove kendetegn. Hos ham er der både plads til følsomhed og sjov, og selv vi voksne griner højt med flere gange – særligt de (mange) gange, hvor han optræder som Christian d. 4.

Rammefortællingen om Sofie, der i irritation over hendes fraværende opfinderfar rejser tilbage i tiden, er egentlig udmærket, selvom den er til den meget banale side. Den leder tankerne hen på en vis fræk nisse, der gjorde det samme i en lang række julekalendere på TV2, da vi var børn. Sofie er dog langt mere eftertænksom og følsom end Pyrus var, og netop Pyrus’ frækhed og sprælskhed kunne man godt savne lidt i denne fortælling. De mere eftertænksomme passager, hvor en gruppe scenefolk skal ind og foretage nogle lidt langsomme scenografiske ændringer i baggrunden, bliver en smule tempo-dræbende, og det er synd. Derudover er fortællingen om Sofies døde mor, og hvordan hende og hendes far til sidst opdager, hvor meget de elsker hinanden ganske sød, men ikke umiddelbart livsnødvendig for forestillingen. Man kunne sagtens have skåret den til fordel for et lidt kortere og skarpere show. Showet er over 2 timer langt, og det virker en kende ambitiøst for en børneforestilling.

din Danmarkshistorie lige trænger til en dejlig og musikalsk genopfriskning.

Er du ung under 25 år, kan du finde billetter helt nede på parket til kun 120 kr.. Går du lidt længere op på balkonen, findes der også ganske gode billetter til 90 kr.