Anmeldelse: NO MORE JACKS

Spillested: Det Kongelige Teater, Gamle Scene og turné rundt i hele landet
Spilleperiode: 8. september – 4. november

★★

Den musikalske gruppe bestående af Stig Rossen, Jesper Lohmann, Jesper Asholt og Keld Heick har igennem 10 år turneret med Four Jacks musik under navnet More Jacks. Selvom de egentlig havde besluttet sig for at stoppe, er de nu tilbage med et nyt show. Her fortsætter gruppen, hvor de slap, da de gik i opløsning i 1964. I No More Jacks leger de fire med tanken om, hvad der mon ville være sket, hvis Four Jacks samarbejde var fortsat dengang og serverer firstemmige udgaver af velkendte sange og melodier fra 60’erne og 70’erne. Indimellem sangene hører vi både anekdoter om musikken, vittigheder og venskabelige drillerier og røverhistorier de fire imellem.

Indrømmet: med mine 26 år er jeg på ingen måde målgruppen til en forestilling som denne, og der er da heller ikke mange under 50 i de røde velourstole på gamle scene ved premieren. Jeg har dog før oplevet, nydt og rost yderst velfungerende shows, som bestemt heller ikke var rettet mod folk på min alder, så lad mig her uddybe, hvorfor jeg går skuffet fra No More Jacks.
Når man laver et show, der er så båret af musikken, som More Jacks showene er, må man som minimum forvente, at musikken er velspillet og tight. Den forventning indfries desværre ikke her. Bandet kommer ikke ind på slaget, spiller lidt for ofte fejl, og de fire herrer skiftes til at knipse ud af takt, være ude af rytmen og oven i købet klappe med på 1 og 3 enkelte gange – en nærmest utilgivelig musikalsk dødssynd. Heldigvis synger de stadig rigtig dejligt, og det er klart deres vokale kunnen, der løfter showet. De fire klinger stadig glimrende, og sangene fremføres ganske sikkert og udmærket vokalt. Deres energi fejler heller ikke noget – de er rutinerede showmænd og gudskelov for det.

Rutinen redder dog ikke samtalerne mellem sangene, hvor der er plads til små halvsjove vittigheder og kammeratlige drillerier de fire imellem. Af og til rammer særligt Jesper Lohmann og Jesper Ashold plet, og ved de tilfælde skal jeg gerne indrømme, at jeg hører et lettet og overrasket grin komme ud af min mund. Desværre er det meste af talen unaturlig, stiv og oplæst, hvilket på ingen måde får mig til at tro på, at de fire rent faktisk er en gruppe gamle drengerøve, som kærligt kan stikke til hinanden, fordi de kender hinanden så godt. Teksten lægger sjældent op til det næste nummer eller fortæller en egentlig brugbar historie, hvorfor jeg ofte sidder lidt perpleks tilbage og tænker “Hvorfor i alverden skulle vi høre dem snakke om det op til det her nummer?”. Vittighederne er dertil ofte halvfærdige og formålsløse, og det eneste jeg sidder og tænker er desværre, at det virker som venstrehåndsarbejde, som skal skrabe nogle lettjente penge sammen til den næste familieferie.

Det er virkelig ærgerligt, for Four Jacks har bestemt potentiale til at levere skønne shows til målgruppen, men denne omgang er en lidt for tynd kop te, som jeg ville være ærgerlig over at smide penge efter.

… du før har nydt More Jacks showsene og bare gerne vil se de fire vellidte herre synge flot i firstemmigt kor.

Prisen varierer fra spillested til spillested, så hold øje med det enkelte spillesteds billetudbyder.