Anmeldelse: SPLIT

Spillested: Bora Bora
Spilleperiode: 4.-6. september 2018
Anmeldt af: Kathrine Lemmeke Madsen

★★★★

SPLIT er en danseduet skabt af den anerkendte, australske koreograf Lucy Guerin. Som en del af Aarhus Festuge har Bora Bora fået denne danseforestilling på programmet – en duet, der har vundet adskillige priser for opsætning og udførelse. I duetten oplever publikum danserne Lilian Steiner og Melanie Lane udforske og forhandle om et rum, der hele tiden bliver mindre og en tid, der hele tiden bliver kortere. Den ene danser er nøgen og den anden påklædt. Centreret om de omstændigheder følger man en dramatisk historie mellem de to dansere, der udtrykkes gennem skarp, elegant og til tider dyrisk dans.

SPLIT er en intens, aggressiv og poetisk duet. Fra første færd har man et dybt fokus på scenen, fordi der står to modsætninger; det nøgne, dyriske ”urmenneske” og det yndefulde, uskyldige menneske, som her danser i en elegant, lyseblå kjole. På scenen er der afgrænset et rum af tape, som de befinder sig i. Der starter noget dramatisk musik komponeret af Scanner – primært domineret af trommer – og jeg mærker, at der er noget på spil mellem de to dansere. I en blanding af ballet, moderne dans og en stil, der leder tankerne hen mod stammedans, oplever vi, hvordan de to personer danser adskilt i det store rum, hvilket er utrolig smukt koreograferet. De formår at skabe en skarp og synkron performance, som, blandet med ballettens lethed og den dyriske tyngde, får vist de mange facetter af mennesket, og jeg sidder dybt fortabt i det visuelt smukke, de får skabt. Som tiden skrider frem, mindsker de det nuværende rum ned til halv størrelse ved hjælp af tapen, og nu skal de gennem dansen forhandle om et mindre rum – på mindre tid. Det er en fascinerende og interessant omstændighed, som fastholder publikum i duetten, der intensiveres og bliver mere fysisk mellem de to dansere. I de små rum betragter vi dem undersøge hinanden ved blandt andet at snuse til hinandens fødder, give kærlige berøringer og være i voldsom kontakt. De stemningsfyldte skift, som kommer til udtryk i koreografien, har en stor effekt og gør mig nysgerrig på udviklingen af den dramatiske historie. Derudover bidrager lyset (designet af Paul Lim) også til de stemningen, fordi lysets vinkel ændres, hver gang danserne træder ind i et nyt og mindre rum. Det skærper igen opmærksomheden og tilføjer noget visuelt smukt til duetten.

På trods af de mange effekter, der holder fokus på scenen og de to dansende, kan forestillingen til tider føles en smule lang, og jeg oplever, at jeg sidder og overanalyserer for at finde meningen i historien engang imellem.

Når det er sagt, er SPLIT en danseforestilling, der sætter fokus på menneskets interaktion mellem hinanden gennem en fantastisk flot koreografi, der kan fascinere og vise menneskekroppens imponerende bevægelser.

… du vil opleve en intens danseforestilling, hvor krop og koreografi er i fokus.

Hvis du er studerende eller under 25 år, kan du få fingre i en billet til 90 kroner – penge, jeg bestemt synes er godt givet ud.