Anmeldelse: BLAM!

Spillested: Europa på Beddingen, Refshaleøen
Spilleperiode: 31. august – 3. september

★★★★★

BLAM! er en fysisk kraftpræstation af The Kristján Ingimarsson Company, der første gang fik premiere i 2012 som et gæstespil på Teater Republique i København. Den blev hurtigt en gigantisk succes og har siden spillet over 300 gange i 17 forskellige lande på 6 kontinenter. Den har bl.a. fået komikeren Ricky Gervais (som du måske kender fra serien The Office) til at tweete: “Just saw BLAM! One of the greatest, most exciting and brilliant shows I have ever seen. Honestly. Fucking blown away.”

Og netop The Office er også en reference gruppen selv bruger, når de skal beskrive forestillingen: The Office møder Die Hard. BLAM! er en ordløs akrobatisk og fysisk forestilling om en gruppe kedelige mænd på et kedelig kontor, hvis fantasi pludselig tillader dem at tage på de vildeste filmiske actioneventyr midt i arbejdstiden. Forestillingen er spækket med referencer til store blockbuster-brag, og der er smæk på for alle pengene! Og så er det oven i købet virkelig sjovt.

Med 6 års succes på bagen er det næsten umuligt ikke at lade sig påvirke en smule af den imponerende mængde roser, BLAM! gennem tiden har modtaget. Så jeg indrømmer gerne, at mine forventninger er høje, da jeg går ind i det nye cirkustelt, der er blevet opsat på Refshaleøen under navnet Europa. Jeg har glædet mig helt vildt til at se, hvad hypen går ud på og lad mig med det samme afsløre: Jeg gik ikke skuffet derfra.

BLAM! starter egentlig ganske tilforladeligt ud, og jeg sidder forholdsvis længe og undrer mig over, hvorfor den mon egentlig bliver omtalt som værende: “SÅ VILD!!”. Der er langt mellem de forskellige stunts, og forestillingen drives frem af lidt halvplat ordløs humor. Det skal dog på ingen måde forstås negativt, for humoren er perfekt til universet, og den langsomme fremdrift gør blot, at forestillingen og performerne langsomt men sikkert får lov at udfolde, hvor vilde stunts og overraskelser, de egentlig gemmer på. Langsomt tager det fart, og bedst som man tror, at det ikke kan blive vildere, eksploderer det hele lige én gang til.

Performerne går til opgaven med imponerende fysik og timing, og jeg har meget svært ved at forstå, at de ikke alle sammen har lange akrobatiske karrierer bag sig. Nogle af dem er “bare” uddannede skuespillere, som har tilegnet sig den blændende fysiske kunnen: De kan virkelig deres kram, og det er en fornøjelse at være vidne til. Min puls sidder flere gange oppe i halsen, og mine hænder farer op foran min vidtgabende mund for at fange et højt gisp, før det undslipper mine læber, når de kaster sig ud i halsbrækkende live stunts.

BLAM! er en vaskeægte drengerøvsforestilling, som en pigerøv som mig dog også rejser sig og klapper af, da det sidste brag har lydt, og de fire performere storsvedende bukker for os. En kæmpe fornøjelse som også den helt uvante teatergænger kan få glæde af.

du gerne vil underholdes af et højeksplosivt actionbrag!

Forestillingen spiller desværre ikke mere på Europa, men kan helt sikkert fanges et andet sted fremover. Hold øje med dem på deres hjemmeside eller facebookside.