Anmeldelse: Sexpol

Spillested: Teater Grob
Spilleperiode: 31. august – 27. september

★★★

SEXPOL er en forestilling, som bygger på en virkelig fortælling om en idealistisk gruppe mennesker, der stod bag den første seksuelle revolution i Danmark. Forestillingen er opkaldt efter gruppen, som i 1930’erne kæmpede for seksuel frigørelse, prævention og fri abort, og som troede på at orgasmen kunne bekæmpe fascismen. De fem karakterer vi møder i forestillingen; Tage (Morten Brovn), Bodil (Helle Fagralid), Leunbach (Jens Gotthelf), Jo (Kathrine Høj Andersen) og Ellen (Solvej K. Christiansen) betages og ledes af psykoanalytikeren Wilhelm Reich (Kasper Leisner), som ikke blot prædiker om orgasmens verdensfrelsene effekt i revolutionært øjemed, men pludselig også får langt mere effekt på de fems private liv, end de kunne have forudset. Reichs terapi er ikke blot selvudviklende behandling, men viser sig at være en måske syg mands manipulerende spil. Forestillingen slutter med Sexpols undergang og stiller spørgsmålet: Var Reich gal eller genial?

Ved første øjekast er der mange ting ved denne forestilling, der lover godt. Historien er virkelig spændende, og der er gode navne på plakaten. Visuelt er forestillingen også i top. Scenograf Christian Albrechtsen har skabt et simpelt, men virkelig effektfuldt visuelt univers, som med meget få midler skaber en dragende og moderne ramme for fortællingen. Brugen af videoprojektionerne der spejler sig i det skinnende blanke gulv fungerer, og de bliver kun mere og mere interessante, som forestillingen skrider frem.

Desværre er der også mange ting, der ikke helt lever op til forventningerne. Selvom Kasper Leisner er uovertruffen som den karismatiske og forførende psykoanalytiker Wilhelm Reich, og Morten Brovn virkelig imponerer med en massiv energi og sit intense spil, er der ofte meget stor forskel på skuespilniveauet. Helle Fagralid og de to førnævnte herrer spiller ganske enkelt de andre af scenen, og det er en skam, når nu hver enkelt karakters historie faktisk er virkelig interessant. De andre spillere er ikke nødvendigvis dårlige, men det samlede udtryk bliver ganske enkelt for ujævnt.

Forestillingens helt store problem er dog i virkeligheden selve manuskriptet. Historien er blevet gjort utrolig langtrukken, og der er langt mellem de virkelig spændende øjeblikke. Forestillingen veksler mellem almindelig dialog og tredjepersonsfortælling. Skuespillerne fortæller med andre ord historien, som læste de op af en bog og forklarer ofte deres karakterers handlinger og tanker, frem for blot at vise det. Den stil er før set i mere velfungerende form, men i SEXPOL bliver det langsommeligt og tempodræbende. Det bliver utrolig teksttungt, og man savner hurtigt mere fysik på scenen til at løfte det. Forestillingen fungerer langt bedre i de (alt for få) øjeblikke, hvor skuespillerne bruger deres fysik. Scenen mellem Tage og Bodil , hvor Tage efter et samleje fortæller Bodil, at han har været sammen med en anden kvinde, fungerer f.eks. glimrende og bliver interessant, fordi der pludselig kommer krop på de mange mange ord.

Jeg sidder tilbage med en tvetydige og ambivalent følelse. Baggrundshistorien og æstetikken lægger op til en af de helt gode teateroplevelser, men desværre bliver potentialet aldrig helt forløst, og jeg må indrømme, at jeg går skuffet fra teatret.

… du har god tålmodighed og kan finde glæde i en uovertruffen æstetik.

Er du under 25 år kan de billigste og bagerste pladser erhverves for blot 90 kr. Samler du en gruppe på min. 6 unge, kan du komme helt ned på sølle 40 kroner pr. billet. Helt almindelige voksne mennesker kan slippe med 160 kroner som det billigste.