Anmeldelse: Bellevue Badehotel

Spillested: Bellevue Teatret
Spilleperiode: 23. august-16. september 2018
Anmeldt af: Sóley Freyja Eiríksdóttir

★★

Bellevue Badehotel er en farce, så tempoet er højt, humoren grov og karaktererne er karikerede og ensidige. Der bliver leget med fiktionsniveauer, for forestillingen er pakket ind i en historie om, at det gamle, fredede Bellevue-teater er blevet opkøbt og nu genåbner som et badehotel. Så da publikum ankommer til Bellevue Teatret, bliver vi inviteret ned på stranden til rosé og åbningsreception af Bellevue Badehotel. Hotellets nye direktør holder en tale, hvor han introducerer nogle af forestillingens karakterer. Vi møder blandt andet hans søster, som driver hotellet med ham, den forvirrede piccolo som uden ond vilje laver rav i den, kvinden som står bag fundraisingen for hotellet samt en journalist der er opsat på at finde ud af, hvad der er i gære. For under hotellets og karakterernes polerede overflader gemmer der sig mange hemmeligheder.

Farcen er virkelig en genre, der skiller vandene. For mens nogle i salen sidder og skriger af grin, sidder andre med korslagte arme og vender øjne. Den verden, som Bellevue Badehotel skaber, er lidt ligesom en tegnefilm: simpel, enkel og i et hurtigt tempo. De absurd karikerede personligheder er meget ensidige, og de optræder mere som symboler på værdier end egentlige mennesker. Direktøren vil have penge, damer og magt, journalisten vil afsløre korruption, få en god historie og blive hædret, mens direktørens søster bare gerne vil have mand, sex og kærlighed. Det, de alle har til fælles, er, at egoismen er deres største drivkraft, og at deres eksistens er til for vores underholdnings skyld.
Det er virkelig underholdningen, der er i fokus her. For mig er det meget tydeligt, at det ikke er en gengivelse af verden, men en ekstrem overdrivelse. Og der bliver virkelig overdrevet: alting er sat på spidsen, ingen kan vide sig sikker, og der bliver gjort grin med alle. Der er både den dumme jyde og den grådige københavner, men også grovere tilfælde som to burkaklædte kvinder, en hjemløs mand, polske arbejdere med en udefinerbar accent og en #Metoo-joke. Der er helt sikkert et klientel for den slags, men for mig er det emner, der fortjener en større følsomhed end den karikerede overdrivelse, farcen kan byde på.

Egentlig synes jeg, at forestillingen gør det, den er sat i verden til at gøre: lave simpel underholdning. Så selvom jeg synes, at Bellevue Badehotel er usjov og problematisk, får den to stjerner.

… du synes det er skidesjovt med pik og patter-humor.

Unge under 25 år kan få billetten til 165 kr., mens alle studerende uanset alder kan få den til 185 kr.