Anmeldelse: Til Sidste Fjer

Spillested: Warehouse9
Spilleperiode: 14 – 16. august 2018 (en del af VILDSKUD Teaterfestival)
Anmeldt af: Anja Langhede

★★★★★

”Til Sidste Fjer” blev genopsat i forbindelse med den danske undergrundsscenes teaterfestival, Vildskud. Fortællingen, der er skrevet af Jesper Wamsler, handler om en rodløs pigebandes tilbliven og opløsning – i særdeleshed forholdet mellem veninderne Vera (Stine Schou) og Louise (Maria Bak Ahrensberg). Vera er historiens fortæller, men emnet er tydeligvis svært for hende at tale om, og derfor hjælper Louise hende med at få alle detaljer på plads. Fortællingen skrider frem med en masse skift mellem nutid og datid, og pigerne taler gådefuldt om den slutning, publikum endnu ikke kender til.

Teater Mikados opsætning har et minimalistisk udtryk og af kun to skuespillere, forvandles den nøgne scene til et virvar af forskellige steder i København. Dramaet udspiller sig på regnfyldte gader, togstationer og i toppen af en forladt bygning med et persongalleri, der løbende vokser, mens pigerne gengiver de mennesker, de møder på deres vej. Det er en stærk historie om venskab, stoffer og psykisk sygdom fortalt gennem en yderst velskrevet og billedskabende dialog.

Jeg vil sige det med det samme – det her stykke er virkelig godt! Det er lang tid siden, jeg har set en så medrivende historie udfolde sig med så få virkemidler. På under en time formåede stykket at få publikum, jeg selv inklusiv, til at græde. Vi græd, fordi stykket er meget rørende og skuespillet så overbevisende, at de skæbner, der formidles bliver virkelighed i øjeblikket.

Selvom scenografien var sparsom, havde jeg efterfølgende følelsen af at have set hele forestillingen i billeder. Det er ligesom at læse en ungdomsroman, hvor billederne af diverse scener helt automatisk popper op for dit indre, og du er med på rejsen. Det sker simpelthen kun fordi manuskriptet er enormt velskrevet, og skuespillerne virkelig dygtige.

Et gennemgående tema i stykket er fugle-metaforer. Vera synes, at hun og de andre piger var som fugle, når de fløj gennem gaderne, så da pigerne endeligt finder deres tilholdssted, vælger de at kalde det reden. De mange metaforer kommer til at fungere som en rød tråd fra start til slut. Fugle-temaet ses også da scenen overdænges med fjer. En klassisk pudekamp ville nok ofte blive sat i forbindelse med amerikanske chick flicks, og netop derfor er det så kontrastfyldt at bruge pudekampen i dette stykke. Der er ikke tale om privilegeret highschool-tøser, der hopper rundt i en lyserød seng, men derimod en barsk pigebande, der kun har hinanden. Denne kant gør det så meget smukkere, at se to teenagerpiger løbe rundt mellem flyvende fjer.

Den eneste ting, der undrer mig en smule i fortællingen, er at vi ikke får mere at vide om, hvordan pigerne er endt på gaden. Der mangler på en eller anden måde nogle baggrundshistorier, der kan sandsynliggøre at så unge piger er blevet hjemløse i et velfungerende land som Danmark. Måske er det mig, der har et urealistisk og romantiseret billede af Danmark, men jeg har svært ved at forestille mig, at der går hjemløse piger rundt i de københavnske gader. Det er dog en mindre detalje, man sagtens kan se bort fra.

Alt i alt, må jeg bare sige kæmpe cadeau til holdet bag denne veludførte forestilling – den er helt sikkert værd at se!

… du tør lade dig opsluge af en stærk fortælling, der måske endda fremtvinger et par tårer undervejs.

Spilleperioden i forbindelse med Vildskud er desværre overstået, men jeg har hørt en lille fugl synge om, at den bliver mulig at se igen til efteråret.