Anmeldelse: Scener fra et ægteskab

Spillested: Skuespilhuset, Store Scene, Det Kongelige Teater.
Spilleperiode: 17. august – 2. oktober.
Anmeldt af: Trine Berg Balle

★★★★

Ingmar Bergman, den berømte svenske filminstruktør, skabte i 1973 et mesterværk med tv-serien Scener fra et ægteskab. Dramaet om det tilsyneladende perfekte ægtepar Johan og Marianne, hvis forhold vakler bag den polerede damebladsfacade, tog seerne med storm og fik tilmed skilsmisseraten til at stige markant i både Sverige og Danmark. Sidste år fandt den populære parforholdsskildring vej til Det Kongelige Teater, dog med det lille twist, at (køns)rollerne var byttet om. Seriens Johan er Marianne på scenen – og omvendt. Thomas Bendixens iscenesættelse genopsættes nu med Stine Stengade og Morten Kirkskov som det “lykkelige” par. Gennem 7 akter følger vi dem; fra de har været gift i 10 år til de skilles og mødes igen 7 år senere. Scener fra et ægteskab blev en milepæl i Nordisk tv’s historie. Men hvad er det teatret kan tilføre den populære fortælling?

Den trivielle hverdag troner sig op omkring Johan og Marianne i form af et gråt gulv-til-loft-tæppe. Helt fysisk indkapsler det de to mennesker, der i årevis har glemt at tænke over, hvordan de har det. Som et blødt og trygt tæppe repræsenterer det ægteskabet for dem. Man kan læne sig op af det, hvile sig eller endda smide sin jakke på det, men samtidig er det farveløst, indskrænker rummet og skaber en klaustrofobisk kammerspilslignende fornemmelse.

Og her står de så: Johan og Marianne, der nu har byttet replikker og identitet. Johan som det lidt føjelige familiemenneske, og Marianne som den hårdhudede karrierekvinde. Et interessant valg, der viser, at samfundet trods alt har forandret sig siden 1973, og at det burde være underordnet, hvorvidt replikkerne siges af en mand eller kvinde. Men det, at det pludselig er Marianne, der forlader sin familie for en yngre mand, gør alligevel, at vi konfronteres med vores fordomme om køn og kønsroller anno 2018. For hvordan kan hun bare vende ryggen til sine børn? Et spørgsmål, der var tilstede, men ikke helt så presserende i serien, da det var Johan, der svigtede. Men hvorfor er det mere brutalt, utilgiveligt eller måske endda usandsynligt, at en kvinde forlader sin familie, end at en mand gør det? Og hvorfor er Johan nu en større stakkel end seriens Marianne? Får vi mere medfølelse med ham, eller synes vi måske endda han er komisk, fordi hans eksplicitte måde at udtrykke følelser på er mere uvant for en mand end for en kvinde? Disse kønskonventioner burde ikke eksistere i dag, men alligevel prikker det til noget underligt indgroet i os omkring vores kønsforståelse.

Det er dog ikke helt nok til at ryste os rigtigt ud af sæderne og især i første akt får forestillingen ikke den mavepuster-agtige effekt, som tv-serien havde. Den pinagtige, akavede, tragikomiske og til tider hovedrystende fornemmelse, som gennemsyrer serien, kommer ikke på samme måde ud over scenekanten. Replikkerne leveres med en vis stivhed, formodentligt som en del af iscenesættelsen, men det får ikke helt den intenderede effekt. Jeg mærker ikke rigtigt deres smerte, frustration eller begær og det føles mere som om, Stengade og Kirkskov lige skal spille sig varme, frem for at stivheden kommer fra deres karakterer.

Anderledes forholder det sig dog i anden akt. Her er spillet mere løssluppent, og man mærker mere overbevisende, at der er noget på spil mellem Johan og Marianne. Det er interessant at se, hvordan magtforholdet bliver ved med at ændre sig, at sproget ikke længere rækker, og fysikaliteten nu tager over. Her kommer både teksten og teatrets virkemidler nu virkelig til sin ret.

… du vil opleve en af Bergmans største klassikere live og med et (køns)rolle-twist.

Er du under 25 år, er det muligt at få billetter fra 120 – 255 kr. Er du over 25 år, koster en billet mellem 200-425 kr – alt efter hvor i salen, du vil sidde.