ANMELDELSE: SEARCHING FOR WILLIAM

Spillested: Hamletscenen, Kronborg slot, Helsingør.
Spilleperiode: 8. – 12. august.
Anmeldt af: Trine Berg Balle

★★★★★

Under Shakespeare Festivalen i Helsingør, der i år finder sted d. 1.-17. august, tager det tyske band Woods of Birnam begrebet ‘teaterkoncert’ til nye højder. Searching for William er en ekspressiv og sansende undersøgelse af Shakespeares tekstunivers, der i en moderne setting får et helt nyt og aktuelt udtryk. I front står skuespiller og sanger Christian Friedel, der bl.a. er kendt fra filmene Urmageren og Det Hvide Bånd, flankeret af fire musikere og et utal af instrumenter. Gennem 5 akter og et sansebombardement af musik, visuals, lyd, lys og film præsenteres vi for en række af Shakespeares værker, kendte såvel som mindre kendte. I et fragmentarisk univers, der befinder sig mellem drøm og virkelighed, møder vi bl.a. den tvivlende prins Hamlet, den magtliderlige konge Macbeth, karakterer fra Othello, Helligtrekongersaften, Som man behager, og En Skærsommernatsdrøm samt en række fortryllende sonetter, der fletter både tragedier og komedier sammen med kærlighed.

Solens sidste stråler rammer publikum, Kronborg Slot troner smukt i baggrunden og musikerne slår de første toner an. Enhver tanke om, at Shakespeares stof er tungt eller forældet, bliver gjort til skamme, når Woods of Birnam indtager Hamletscenen. Showets første del er dejligt uhøjtidelig og humoristisk. Det bevæger sig mellem Shakespeares fiktion og et metaplan, hvor bandet retrospektivt iscenesætter det show, vi nu ser. Humoren giver modspil til det højtidelige sprog, som Shakespeare nu engang er kendt for, og understreger, at man ikke nødvendigvis skal være velbevandret i hans værker, for at nyde Searching for William. Der er både underholdning til eksperten og førstegangs-tilskueren.

Forestillingen glider efterhånden ind i en mørkere verden, hvor de store, komplekse følelser, som mange af Shakespeares karakterer besidder, folder sig mere og mere ud. Christian Friedel springer rundt på scenen, skriger og griner ustyrligt som den vanvittige Macbeth, danser elegant i en stor, rød kjole, bestiger trapper og citerer “To be or not to be”, så det runger i hele byen. Men vigtigst af alt, synger han, så det rammer lige i maven. Friedels stemme er så rørende ren og når ud i nogle vokale afkroge, som man ikke troede var mulige. Det risler ned ad ryggen, når han bl.a. synger “I’ll Call thee Hamlet” eller “Come Hither” ud over Øresund.

Det musikalske udtryk bliver ved med at overraske og bevæger sig frem og tilbage over elektronisk rock, folk, jazz og afslutningvist mod en 80’er-agtig poplyd. Med det afsluttende nummer “Seals of love” går alt op i en højere enhed. Teksten var efter sigende for cheesy til Shakespeares egen smag, så han fik den aldrig færdiggjort. Gudskelov har Woods of Birnam taget den under sine vinger og forvandlet den til en vaskeægte dybfølt popballade. Badet i rødt lys, indhyllet i den lune aftenvind, indkapsler nummeret al den kærlighed, der befinder sig på Kronborg denne aften, og udløser stående klapsalver.

… at være eller ikke at være fan af Shakespeare … det er ikke spørgsmålet! Bare skynd dig ind og se SEARCHING FOR WILLIAM!

Er du under 25 år, er der billetter at hente til 240 kr stk. Er du over 25 år, koster en billet mellem 310-410 kr, alt efter hvor tæt på scenen, du vil sidde.