Anmeldelse: En Skærsommernatsdrøm

Spillested: Den Gamle By
Spilleperiode: 23. juli – 8. august 2018
Anmeldt af: Kristoffer Spender

★★★★

En Skærsommernatsdrøm er en romantisk komedie af selveste William Shakespeare, og denne finurlige kærlighedsfortælling foregår i en skov, så hvorfor da ikke spille forestillingen i de skønne omgivelser inden for murene i Den Gamle By i Aarhus. Denne forvekslingskomedie opererer i tre spor. Lysander, Demetrius, Helena og Hermia er forelskede i hinanden på kryds og tværs. De fire unge mennesker er underlagt fortryllelser, så de forelsker sig i de forkerte, men inden solen er stået op over denne skov, så vil alle deres kærlighedsytringer finde de rette ejermænd, . Men de skal selvfølgelig først en frygtelig masse lirum-larum igennem. Samtidig, i en anden verden, er alfekongen Oberon og alfedronningen Titania så jaloux på hinanden, at de sætter gang i en proces, som sætter sine spor helt ind i menneskenes hjerter. Oberon får den drillende alf Puk til at kærlighedsfortrylle de fire unge mennesker. Han kommer dog til at gøre alt forkert, og natten bliver pludselig opløftet af en frivolsk stemning. Samtidig i det tredje spor følger vi en flok skuespillere, der øver på en lille forestilling, som de ønsker at spille for Theseus og Hippolytas til deres bryllup. Sådan er fortællingen kort fortalt, ingen nævnt ingen glemt, så tilgiv mig, hvis jeg har udelukket detaljer og andre væsentligheder. En Skærsommernatsdrøm er iscenesat og spillet af elever fra Den Danske Scenekunstskoles forskellige afdelinger under navnet Teatret Skærsommer.

Forestillingen kommer helt sikkert til at dele vandene. Enten står man frisk på toget og kører med, eller også springer man nok lidt reaktionært over. Efter en noget nervøs start, så må jeg indrømme, at jeg overgav mig fuldstændig. Forestillingen har sine mangler og er ofte en kende overgjort. Jeg kunne måske også have ønsket, at de havde brugt Den Gamle Bys omgivelser lidt mere. Når det så er sagt, så hylder jeg idéen og hele projektet. Jeg håber virkelig, at dette kunne bliver en tilbagevendende begivenhed, da Aarhus længe har hungret efter at håndtere klassikere i klassiske omgivelser på en moderne måde. Det moderne take nærmer sig nogle gange det helt igennem pjattede, men holder sig alligevel på et sobert sted. Derfor kan forestillingen sagtens splitte vandene, men måden de leger med materialet på er både fint og sjovt. Så stol på mig, når jeg siger, at du roligt kan stole på dem. Skuespillerne spiller – og leger – røven ud af bukserne.

Det er med enormt stor tilfredshed, at jeg også spotter talenter fra alle tre af landets skuespilskoler, der er gået sammen om dette projekt. Lidt satiriske bid slipper ud gennem sidebenene hist og pist, og det er da også, når de for en stund “glemmer” Shakespeare lidt, at det brede smil breder sig over mine læber. Det er også her, de viser deres sande talenter, hvor de med god komisk timing gør hele denne søde aftenstund lidt ekstra skønnere. Publikum sidder enten på romantiske hvide bænke eller på tæpper langs scenen, og det giver det hele en særlig lunefuld og lystfuld stemning. Det er første gang, de gør det her, og selvom det er præget af en vis nervøsitet, så håber jeg vitterligt, de fortsætter med dette initiativ.

Skynd dig ud og se den, hvis
… du vil sparke din teatersæson i Aarhus i gang med manér,

og du vil opleve, at det er i Den Gamle By, det sker,