Anmeldelse: Træer vokser ind i himlen

Spillested: Sydhavn Teater: Østre Kapel på Vestre Kirkegård
Spilleperiode: 18. – 24. juli 2018

★★★

Træer vokser ind i himlen er doku-teater om sygdommen Alzheimer. En sygdom hvor hjernefunktionen gradvist svigtes, hvilket resulterer i demens. Teater Pondus har interviewet en række pårørende til Alzheimerramte, hvis historier er blevet brugt til at udarbejde en fortælling om den 40-årige Katrine (Louise Kilhof), som rammes af sygdommen. Hendes mand (Jesper Bruun) og søster (Sara Klein) skal nu klare sig igennem en radikalt forandret hverdag, hvor de i den grad udfordres, og hvor Katrine langsomt glemmer, hvad en karklud er, hvem hendes børn er, hvem hendes søster er og ikke mindst, hvem hun selv er.

Kapellet på Vestre Kirkegård, hvor Sydhavn Teater holder til, er ganske velvalgt til en forestilling som denne. Vinduespartiet bagerst på scenen, hvorfra dagens sidste sommer-solstråler skinner ind på scenen, skaber en ganske særlig atmosfære i det lille rum, hvilket udgør nogle ret ideelle rammer for en forestilling, der på papiret lugter langt væk af en rørende oplevelse.

Teater Pondus kalder selv forestillingen for “doku-teater”, hvilket indebærer, at forestillingen bygger på samtaler og møder med pårørende til personer med Alzheimer. Der kan næppe herske nogen tvivl om, at virkeligheden med en demensramt er barsk og sørgelig, hvorfor jeg inden forestilling formoder, at det potentielt kan ende med at skulle finde lommetørklædet frem. Det er da også tydeligt, at det er lige præcis, hvad Teater Pondus har forsøgt at skabe: En rørende forestilling om en meget barsk virkelighed. Desværre udebliver kuldegysningerne og følelsmavepusteren – de kommer i hvert fald ikke hele vejen ned til mig på anden række, og det er skuffende, når nu materialet og idéen om at lave en forestilling som denne faktisk er rigtig god. Meget af skuespillet bliver for forceret og teatralsk, og replikkerne lyder ofte unaturlige og meget skrevne. Derfor udebliver følelsen af, at dette rent faktisk er virkelighed. Jeg er konstant bevidst om, at dette er en teaterforestilling, og det gør det umuligt for mig at lade mig opsluge og omslutte, som det sker, når jeg ser de virkelig fremragende forestillinger.

Dermed ikke sagt at Træer vokser ind i himlen er en dårlig forestilling. Den har bestemt sine små fine og troværdige øjeblikke, som får mig til at trække eftertænksomt på smilebåndene. Scenen hvor den Alzheimerramte kvinde spiser kage med sin søster, og de grinende ender med kage i hele hovedet er f.eks. skøn og naturlig. Generelt er det egentlig ikke historien eller manuskriptet, der fejler noget, og jeg går ikke derfra med fornemmelsen af, at forestillingen er mislykket. Overhovedet. Da vi efterfølgende lukkes ud i den lune sommeraften og opdager, at vi står midt på en kirkegård, kan jeg heller ikke undgå at få en lille smule kuldegysninger ned af ryggen og smilende bifalde, hvor velvalgt omgivelserne er for forestillingen. Men selve forestillingen kommer bare aldrig rigtig helt derind, hvor jeg for alvor sidder med den gode klump i halsen. Tilbage står en forestilling som egentlig kommer ganske glimrende i mål, men som desværre (ironisk nok) er ret forglemmelig.

Du gerne vil se en fin lille forestilling om et vigtigt emne.

Som ung under 25 koster denne sommeroplevelse kun 70 kroner. Hvis du er blevet stor og voksen må du slippe med 90 kroner.