Anmeldelse: Den Standhaftige Tinsoldat

Spillested: Pantomimeteatret i Tivoli
Spilleperiode: 23. juni – 19. august 2018

★★★★

H. C. Andersen-eventyret Den Standhaftige Tinsoldat opføres igen denne sommer som ballet inde på Pantomimeteatret i Tivoli. Forestillingen blev første gang opsat i 2013. Scenografi og kostumer er skabt af Dronning Margrethe, musik af James Price og koreografi af Dinna Bjørn. Eventyret handler om en étbenet tinsoldat, som forelsker sig i den smukke ballerina, som jo også danser på ét ben. Men den farlige trold hopper op af sin æske, og tinsoldaten falder ud af vinduet, hvor han kastes ud på en farlig rejse gennem byens kloak. Tinsoldaten kommer heldigvis tilbage til sin smukke ballerina til sidst. Men som så mange andre af H. C. Andersens eventyr, så har historien en lidt trist slutning.

Jeg synes altid, det er hyggeligt at se Pantomimeteatrets familieballetter om sommeren, og Den Standhaftige Tinsoldat er ingen undtagelse. Kostumer og scenografi har ramt den festlige og farverige stemning fra resten af Tivoli godt. Særligt kostumerne til legetøjskaraktererne, som f.eks. gyngehesten og snurretoppen, er sjovt tænkt. Koreografierne passer ligeledes godt til de forskellige karakterer. Snurretoppen snurrer, gyngehesten gynger og hoppebolden hopper. Musikken skaber et fint underlag med temaer over forskellige børnesange.

Der er dog et par passager og vigtige historiebidder, som ikke står så skarpt, som de kunne. Eksempelvis er det ikke helt tydeligt, hvorfor tinsoldaten forelsker sig i ballerinaen, udover at hun er smuk. Nogle af karaktererne forstår jeg ikke helt, hvem er, og en papegøje, som skal forestille at være den sjove karakter, er ikke specielt sjov og bliver lidt overflødig. Jeg er særligt ærgerlig over, at den temmelig melankolske slutning bliver lidt hurtigt overstået. I eventyret er tinsoldaten og ballerinaen faldet ind i en kakkelovn, og næste morgen findes resterne af dem: En forkullet paillet fra ballerinaen, og tinsoldaten er smeltet om til et tinhjerte. I balletten finder husets dreng dem i kakkelovnen og kaster dem lidt hurtigt hen på en hylde, så man knapt når at se, hvad det er, han har fundet.

Overordnet set er Den Standhaftige Tinsoldat en ganske fin familieballet med dygtige dansere og skønne kostumer, som passer godt til familieturen i Tivoli.

… du har lyst til en hyggelig sommerballet over det klassiske H. C. Andersen-eventyr med kreative kostumer af Dronning Margrethe.

Når først du er inde i Tivoli, så er Pantomimeteatrets forestillinger gratis. Entréen til Tivoli koster 120 kr.