Anmeldelse: VREDE

Spillested: Teater Momentum
Spilleperiode: 1. – 9. juni 2018
Anmeldt af: Rasmus Borst

★★★★★

Traditionen tro har den odenseanske afdeling af Den Danske Scenekunstskole indtaget Teater Momentum for at lave deres sidste forestilling i skoleregi, og denne gang har de kastet sig over den britiske forfatter Simon Stephens teaterstykke VREDE. Simon Stephens er nok mest kendt for sit stykke Pornografi, som blev skrevet i kølvandet på terrorangrebet i London 2008. I VREDE fortsætter han med at sætte den vestlige mentalitet og fremmedgjorthed under lup. Denne gang i en unavngiven vesteuropæisk storby på årets mest polariserende festdag, nemlig nytårsaften.

I en lang række af mindre scener møder vi alle de skæbner, som sådan en nytårs aften får frem: taxa-manden, de forelskede, politiet, racisterne, de ulykkelige og de lykkelige. Som aftenen skrider frem, stiger desperationen i de technofyldte gader, og skraldet truer med at overtage dem alle sammen, både reelt og metaforisk.

En afgangsforestilling er altid en farlig størrelse, fordi det er nødvendigt at fremvise alle de nyudklækkede skuespillere lige meget, og det kan det kan gå alvorligt ud over dramaturgien i en forestilling. Det er heldigvis overhovedet ikke noget problem her! Simon Stephens’ lettere kaotisk opdelte skrivestil (på den fede måde) passer perfekt, så de mange skuespillere kan få plads, uden at det går ud over forestillingen som helhed. Samtidig er teksten bare enormt sjov, rørende, underlig og alt for voldsom. Det er helt sikkert en smagssag, hvordan man synes, han tager sig ud som dramatiker, men personligt er jeg helt tosset med hans maleriske billeder, og hvordan han nærmest nægter at skrive en sammenhængende historie, for derved give så meget mere plads til tekstens følelser i stedet for at fokusere på et narrativ. Jeg tror, at de unge skuespillere har det på samme måde, for de indtager virkelig al den kaos, som teksten indbyder til, uden det hverken bliver rodet eller irriterende at lytte til. Det er, som om de lige skal over et bump i starten, som slet ikke flyder så godt som resten af forestillingen, men efter cirka 15 min. er det, som om nogen trykker på en knap, og vi ser den ene kraftpræsentation efter den anden. Samspillet sidder lige i skabet, og den fandenivoldskhed og kådhed, som jeg personligt føler godt kan mangle i den danske teaterverden, skinner klart igennem her og cementerer virkelig, at vi skal turde rykke ved vores opfattelse af hvad “godt” skuespil er. Ellers kommer vi nemt til at sidde fast.

Oven i det fungerer den simple scenografi fantastisk godt sammen med lydsiden som, på trods af et højt lydniveau, aldrig tager fokus, men bare underbygger de ord, bevægelser og stemninger vi får serveret fra scenen.

… du vil se vores næste generation af skuespillere, imens de stadig tør tage chancer.

Billetterne koster en flad 50’er, så det er bare om at komme afsted.