Anmeldelse: Dig og mig ved daggry

Spillested: Teater Grob
Spilleperiode: Fra d. 3.- 5. juni, og igen fra d. 5 – 21. september på Teater Nordkraft i Aalborg.
Anmeldt af: Trine Berg Balle

★★★★★

Liam og Louise er forelskede. Så forelskede at det næsten føles som om, der ikke findes noget eller nogen anden i hele verden, end netop de to. Men tilværelsen er ikke let for det unge par. Liam (Alexander Clement) kommer i klemme mellem Aalborgs hårde drenge, og Louise (Jela Abildgaard) føler sig fremmedgjort over for sine forældre. De beslutter sig for at begå selvmord sammen ved at springe ud fra Limfjordsbroen, lænket til hinanden med håndjern. Og det er egentlig her, ved slutningen, at forestillingen starter. Med bevidstheden om enden føres vi nu frem og tilbage i tiden, for at forstå det fulde omfang af Liam og Louises beslutning – for var det egentlig døden, de ønskede? Dig og mig ved daggry er baseret på den populære ungdomsroman af samme navn af Glenn Ringtved og Sanne Munk Jensen.

Dig og mig ved daggry indeholder stort set alle elementer for en velfungerende ungdomsfortælling. Temaer som den første store kærlighed, venskab, forældrekonflikter, vold, sex og stoffer er bare noget af det, som forestillingen arbejder med. Jeg føler mig inviteret med helt ind under huden på Liam og Loui, som Louise oftest bliver kaldt.
Det skinner tydeligt igennem, at forlægget er en roman. Sproget er ofte helt lyrisk, og der veksles mellem dialog og de forskellige karakterer som jeg-fortællere. Her beretter skiftevis Loui, Liam, deres forældre (Jacque Lauritsen og Petrine Agger) eller vennerne Jeppe og Cille (Lærke Schjærff Engelbrecht) direkte til publikum, hvordan de tænkte og følte både før og efter selvmordet. I visse sekvenser bevæger forestillingen sig næsten ind i en art magisk realisme, da Loui også efter sin død er medfortæller og fluen på væggen hos sine nu efterladte forældre. Et interessant greb, der tilfører fortællingen en ekstra dimension.

Karakterernes fyldestgørende beretninger behøver ofte ingen fysisk manifestation, og vi maler selv billederne i hovedet, da Loui f.eks. udsættes for et overgreb, og da en central bikarakter tager sit eget liv. Her tilføres i stedet symbolske og overraskende visuelle elementer til den enkle scenografi, der ellers primært består af et par lamper og en masse trækasser på hjul. Kasserne kan køres rundt på scenen og skaber hele tiden nye rum, som skuespillerne let og elegant glider ind og ud af. Det giver et dynamisk visuelt udtryk, der sammen med fin lysbrug og en elektronisk lydside gør, at forestillingen lykkes utroligt godt med at tilgængeliggøre et langt og lidt kompliceret handlingsforløb.

Vigtigst af alt sætter Dig og mig ved daggry fokus på udfordringerne ved at være ung og på et tabuiseret emne som selvmord. Forestillingen dømmer ikke sine karakterer, men lader dem skildre deres historie selv, og det er derfor også op til publikum selv at tolke begivenhederne. Undervejs får jeg både associationer til Shakespeare-klassikeren Romeo & Julie, Tine Brylds udødelige ungdomsroman Liv & Alexander og den barske Ejersbo-fortælling Nordkraft, der også skildrer kærlighed og misbrug i et hårdt miljø i Aalborg. Og med de sammenligninger, må Dig og mig ved daggry siges at være en yderst velfungerende forestilling.

… du vil opleve en barsk fortælling om ung kærlighed opsat i en helt fantastisk scenografi.

Forestillingen er desværre udsolgt under CPH STAGE, men Teater Grob opfordrer til at prøve lykken og komme forbi i døren for uafhentede billetter. Ellers genopsættes den til september på Teater Nordkraft i Aalborg, hvor billetter kan købes for 205 kr.