Anmeldelse: Hitler on the Roof

Spillested: Teatret ved Sorte Hest
Spilleperiode: 18. maj – 2. juni 2018.
Anmeldt af: Mads Andersen

★★★

Hitler on the Roof havde premiere første gang i 2011 og er siden blevet spillet op til flere gange med skuespillerinde Ina-Miriam Rosenbaum i hovedrollen som Joseph Goebbels, der var en fremstående tysk nazist og Det Tredje Riges propagandaminister. Hitler on the Roof foregår i nutiden, hvor Goebbels stadig sidder i den sønderbombede førerbunker og sender propaganda ud til hele verden via til radioprogrammet ”Kunst, Kulture og Kommunikation”. Senere får han besøg af Tysklands med anerkendte filminstruktør i 1930’erne, nemlig Leni Riefenstahl. Hurtigt taler de om datidens censur og medansvaret for Hitlers vision om Det Tredje Rige. Hvordan kunne det ske? Kan det ske igen? Centrale spørgsmål som disse bliver taget op til vending.

Der er slet ikke nogen tvivl om, at Ina-Miriam Rosenbaum spiller fuldstændig fantastisk i rollen som Goebbels. Hendes fortolkning er både humoristisk, rørende og ganske enkelt overbevisende. Man får kæmpe stor respekt for hendes præstation, og der er ganske enkelt ikke en finger at sætte på hendes arbejde!

Hele første akt er en monolog, og det er altså kun hende, der er på scenen. Dette er en sand fornøjelse, og jeg er underholdt hele vejen igennem. Hele ideen med, at Goebbels har sit eget propaganda-radioprogram med sjove jingles, fungerer ret godt og får også publikum til at skraldgrine. Goebbels føler sig ensom og savner sine seks børn, og de steder, hvor han begræder denne sorg, får man da også medlidenhed med denne forfærdelige nazist.

Scenografien skaber virkelig en stemning af at befinde sig i en mørk og kold bunker og minder meget om det, man har besøgt på forskellige museer. Ofte projekteres der små videofilm og billeder af hans børn op på bagvæggen samt klip fra Det Tredje Riges prægtige militæroptog, hvilket understøtter tematikken, forstærker stemningen og fornemmelsen af den stolthed, som Goebbels føler over sit store værk, når han marcherer sammen med soldaterne i filmen.

Anden akt tager desværre en drejning, der ikke lever op til første akt. Her træder handlingen lidt vande, og jeg mister interesseren for det, der sker på scenen. Forestillingens tematik er utrolig samtidsrelevant, da verden netop som i 1930’erne er blevet mere faretruende og usikker, og dette understøttes da også med citater fra f.eks. Donald Trump. Men i anden akt drejer det sig mere om, hvorfor det tyske folk lod sig rive med, og at de ikke tænkte over konsekvenserne, da de blot var ofre for et land i opløsning. Dette er en gammel plade, der blot trækkes op igen. Det har vi hørt et utal af gange –  vi ved det godt…

Skuespiller Søren Bang Jensen spiller rollen som Leni Riefenstahl, hvilket bestemt ikke lever op til Ina-Miriam Rosenbaums gode skuespil. Hans store og lange mandekrop der er iført kjole og pels, samt hans teatralske skuespil, minder mest af alt om en amatørrevy. Det er virkelig synd og ikke mindst dårligt instrueret. Man skulle være blevet i sporet fra 1. akt, som var ret genial.

… du vil opleve en helt fantastisk skuespillerpræstation af Ina-Miriam Rosenbaum!

Er du under 25 år, koster en billet 75 kr., hvis du vælger de bagerste rækker. Men her sidder du også ganske udmærket og har godt udsyn, da det er en lille sal. Her kan du også købe billetter til 50 kr. pr. stk., hvis altså I kan samle en flok unge på min. 6. personer.