Anmeldelse: Biedermann og brandstifterne

Spillested: Aarhus Teater
Spilleperiode: 18. maj – 15. juni 2018
Anmeldt af: Daniella Ottendal Skovgaard

★★★★

Hvad er det?
Der er brandstiftere i byen! Lås dørene, træk gardinerne for og luk for guds skyld ikke de hjemløse ind, det er nemlig dem, der sætter ild til dit hus! Men gælder dette alle hjemløse og skal en smule frygt have lov til at undertrykke det gode menneske, du selv synes, du er?
Biedermann og brandstifterne er en humoristisk og absurd forestilling om dels den godtroende mand og dels manden med de politisk korrekte holdninger. Der er endelig ikke nogen, der skal klandre hr. Biedermann for at være umenneskelig! Skal man lukke øjnene for de mange tønder benzin på sit loft? Eller konfrontere problemet og risikere at fremstå uretfærdig og usympatisk?

Det gode og det knap så gode
Biedermann og brandstifterne er en forestilling med hovedet på sømmet. Problematikken er lige så bund aktuel i dag, som da den blev skrevet i 1958. Medmenneskelighed, fordømmelse og det imellem balancerer stadigt usikkert og har godt af at blive sat i spotlight på Scala-scenen på Aarhus Teater.
Trods alt er hr. Biedermann bare et menneske. Han ser sig selv som en god og retfærdig mand og forsøger at efterleve det ved at lukke øjnene for faren, der lurer udenfor – eller nærmere sagt på loftet. De fleste af os lever nok med en Biedermann i os, der hysterisk forsøger at holde fast i de anerkendt gode værdier, mens en lille tvivl hersker under overfladen. Her er Nicolaj Kopernikus spot on i rollen som Gottlieb Biedermann. Kopernikus er både en dygtig og overbevisende skuespiller, men han er også en rigtig ”everyday-guy”, og netop dette er godt set i besættelsen af rollen som Biedermann. Sammen med Nanna Bøttcher leverer de to stærkt Biedermann-parret som hysterisk, håbefuldt og skræmt fra vid og sans, og de supplerer hinanden rigtig fint.

Forestillingen er æstetisk flot, har et dygtigt ensemble, og det lille kor er veletableret og bidrager i høj grad til stemningen med deres disharmoniske sang. Scenen er imponerende i både teknik og scenografi, og jeg køber fuldstændig det opstillede univers. Alligevel er det som om, der mangler noget. Fra start til slut føles spændingskurven fuldstændig flad og trods det aktuelle tema, og den meget professionelle iscenesættelse, så vækker forestillingen desværre ingenting i mig.

Jeg har svært ved at sætte en finger på opsætningen, der både favner det gamle stykke, og samtidig fornyer det på rigtig fin vis. Men forestillingen virker underligt bar og ensformig. Temaet er ganske vist tankevækkende, og selvom det måske bliver hængende hos mig et stykke tid endnu, tror jeg desværre ikke selve forestillingen gør det.

Skynd dig ind og se den, hvis
… du kan lide at se gamle klassikere, opsat på en frisk facon. Den egner sig fint til alle aldre, så tag gerne mor, far, søster, ven eller bedsteforældre under armen.

Studerende og fattig? Sådan gør du
Er du studerende kan du fra mandag til torsdag hver uge få billetter til kun 60 kr.

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s