Anmeldelse: Ballet og Bobler

Spillested: Det Kongelige Teater, Skuespilhuset
Spilleperiode: 15. maj – 4. juni 2018
Anmeldt af: Trine Balle & Tobias Carl Højmark Mathiassen

★★★★

Kl 18.00 kalder kontrollørerne de sidste af os ind i mørket og væk fra bordene med rigelige mængder prosecco og solbærsaft i små plastglas. Vi skal snart overvære Det Kongelige Teaters nyeste tiltag, Ballet og bobler, og som titlen antyder, er ballet og bobler præcis, hvad aftenen står på. Det har til formål at lokke de kulturhungrende og travle ind til 45 minutters forglemmelse i en hverdag, hvor der ellers ikke er tid til den slags. I aften skal vi se den britiske koreograf Akram Khans Vertical Road fra 2010.

“abrikostræerne findes, abrikostræerne findes
bregnerne findes; og brombær, brombær
og brom findes; og brinten, brinten…”

Karen-Lise Mynster åbner aftenen med digte af Inger Christensen, og med Christensens fantastiske formdigte hylder Karen-Lise kunstens former og frihed, frem for kunstens talte sprog. Og som en introduktion til en kort aftensstund i ballettens stumme orkan er det ganske passende.
Efter den korte velkomst tager violinisten Emma Steele og harpespiller Angelika Wagner over. I en form for ouverture spiller de et par skønne stykker af Jules Massenet og Jacques Ibert. Hvor det første var inderligt og blidt, er sidstnævnte mere livlig som en art folkemusik. Denne første “akt” luller os ind i en behagelig sindsstemning, som vi formoder vil lede os videre mod en lystig og klassisk omgang ballet.

Vi bliver derfor overraskede, da mørke og uvejr tager over. Elektronisk musik fylder rummet, og en gradvist tiltagende belysning blotter scenen og de dansere, der har taget plads. De er iklædt en form for munkedragt, der er lavet af hør eller noget, der ligner sækkelinned. Dansen er alt andet end klassisk og kunne minde om en krydsning mellem tyrkisk dervish-dans og orientalske kampsportsøvelser. Det er mystisk, det er kraftfuldt, og det er svært dragende.

MacLean Hopper er den bærende ballerino i rollen som The Traveller. I dansen kæmper han nærmest mod de resterende dansere, som en kamp mod en hær af indre dæmoner. Bl.a. ser vi en smuk og sanselig duet mellem Tobias Prætorius og Alba Nadal, hvor Maclean Hopper må se til fra sidelinjen. Duetten bliver billedet på den kamp mellem kærlighed og jalousi, som der tilsyneladende foregår inden i ham. Hele herligheden afsluttes med en længere danseseance opad bagtæppet, der er badet i lys. Maclean Hopper danser et udfordrende møde med sine forskellige skyggesider spillet af de resterende danseres skygger bag bagtæppet. Det var vanvittigt flot og sendte associationer til den stærke scene fra filmen Arrival, hvor Amy Adams møder rumvæsnerne Abbott og Castello for første gang.

Vi forlader salen enige om, at det var forfriskende, at forestillingen kun varede 45 minutter, og at den eksperimenterede med ballettens konservative former. Vi er dog ikke enige om, hvorvidt de meget forskellige universer i første og andet akt er en bonus eller blot forstyrrende. Oplæsningen og musikken var lys og munter, hvorimod dansen var mørk og kraftfuld, og vi undrer os over, om de to akter skal ses i relation til hinanden eller mere som to selvstændige værker. Den ene af os ser første akt som en afstressende bonusoplevelse, hvorimod den anden føler sig forstyrret af de to divergerende universer. Om ikke andet er Akram Khans Vertical Road dog dødflot og en virkelig imponerende oplevelse.

… du mangler et afbræk i din hverdag og har lyst til at se en ballet, der udfordrer formerne.

Det koster 175 kr. uanset, om du er ung eller ej. Til gengæld er der to billetter for ens pris, så i realiteten koster det kun 87,50 kr.