Anmeldelse: Robust

Spillested: Teaterfestivalen Scenoskop
Spilleperiode: 10. – 12. maj 2018
Anmeldt af: Kristoffer Spender

★★★★

Denne flerstrenget og flersidige forestilling, som desværre vil være aktuelt den næste lange tid, er både en fysisk forestilling med tekst, men også en tekst forestilling med fysik. Med desværre mener jeg forestillingens tematik, der berører skyggesider i vores italesættelse af den rolle, som unge skal spille i vores samfund. De skal være robuste og klar på et hårdt arbejdsmarked allerede i den unge alder. Hvornår, hvordan og hvorfor skal man være robust? Er det for ens egen skyld? Eller for samfundets? Er man robust, hvis man står distancen og får høje karakterer, eller er man robust, når man holder fast i sig selv og egne idealer. Forestillingen undersøger forskellige aspekter af dette nøgleord, og hver scenisk skift er markeret med en klokke hvis efterklang stressfyldt præger lokalet.

Der står fire ambitiøse piger på scenen og klæder hinanden godt. De er virkelig forskellige i deres spil, men det nuancerer blot forestillingen endnu mere. I det hele taget er stykket meget velfungerende og velfunderet af en vækstlagsforestilling at være. Og hvad er så en vækstlagsforestilling? Mit svar på det spørgsmål er, når amatører ønsker at være professionelle. Det vil sige, at de sætter ting i søen for at udvikle sig og dygtiggøre sig. Her er denne gruppe ret langt, og jeg har derfor også anmeldt den som en ikke færdig og fuldt ud professionel forestilling.

Deres tekstbidder og sceniske elementer er både charmerende, rammende, slående og ikke mindst ærlige. Forestillingen har en god længde, og den udvikler sig fysisk fint over de 45 minutter, den varer. I det hele taget er forestillingen stram, velfungerende og turné venlig. De har også spillet forestillingen i både ind- og udland. Hvis man skal pege på et sted, hvor der er plads til udvikling, så er det i tempo/rytme delen. Når man har en stram og visuelt komponeret stil, så bliver tempo og rytme mere synligt.

Det er anden gang jeg ser forestillingen, og den har udviklet sig i den positive retning siden sidst. Deres spil er blevet opgraderet, og de føler sig mere hjemme. Nu havde jeg så også endelig muligheden for at se den i en black box frem for et spånplade-udsmykket lokale. Og hold da op en forskel. Teatermagien voksede og alt kom mere til sin ret. Usikkerheden var pakket væk, men hvis man vil slå igennem, så skal man altså præstere sit ypperste hver eneste dag. Det vil sige at tempo og rytme aldrig må falde. Det bliver spændende om gruppen holder ved, for de kan nå langt med deres talent og fantasifuldhed, hvis altså ikke livet byder dem op til dans, og de skal i hver deres retninger.

… du kan lide fysisk performance, der også rummer tekst, og hvis du kan lide tekst- forestillinger, som også rummer fysik.

Forestillingen er gratis på Sceneskop, men jeg ved ikke, om den finder vej tilbage til festivaler. Jeg krydser fingre for Vildskud her efter sommeren.