Anmeldelse: Otello

Spillested: Det Kongelige Teater, Operaen
Spilleperiode: 29. april – 4. juni 2018

★★★

Otello er et af komponisten Guiseppe Verdis tre Shakespeareoperaer, som nu igen kan opleves på Det Kongelige Teater. Otello er et episk jalousidrama om guvernøren Otello, der snydes af fændrikken Jago til at tro, at hans elskede Desdemona har en affære med den unge løjtnant Cassio. Jago er drevet af et ondsindet nag over, at Otello udråbte Cassio til kaptajn over ham og sætter sig for at ødelægge alt for Otello! Som det ofte er med Shakspeare, så ender det selvfølgelig ganske forfærdeligt, og alle hvirvles ind i Jagos lumske spind af løgne og bedrag.

Det starter godt! Da orkestret buldrende skyder Verdis Shakespeare fortolkning i gang, rives scenetæppet dramatisk fra hinanden og afslører det imponerende store operakor, som står på en hævet scene, og spejder efter et søslag. Stemningen er dirrende og intens. Noget af det jeg allerbedst kan lide ved Shakespeare, er det utroligt smukke og poetiske sprog, og langt hen ad vejen lykkes Verdi også med at oversætte den poesi til musik. Musikken er dramatisk og fyldig, og jeg kan godt lide valget om, at man har ladet scenografien være forholdsvis simpel og ikeaskabs-lignende, så musikken med rette kan få plads. Godt nok er musikken ikke helt nok til at hjælpe tempoet i første akt på vej alene, og derfor bliver denne en smule lang i spyttet. Det rettes der dog gevaldigt op på i anden akt, som er langt mere interessant at følge med i. Her får vi også den tragiske kammer-scene, hvor Gisela Stille synger meget rørende som Desdemona.

På trods af at musikken og sangen uden problemer giver publikum drama og volumen for alle pengene, så kan det samme dog ikke siges om selve skuespillet. Det irriterer mig, at jeg ofte oplever, at operasangere bare ikke er særlig dygtige skuespillere, når nu en så stor del af deres arbejde også består i at formidle en historie. Og når der nu er tale om en højspændt Shakespeare fortælling, så duer det bare ikke, at Otello kun får skubbet lidt vattet til Desdemona i den scene, hvor hun, helt afgørende for handlingen, skal skubbes i gulvet af ham. Desdemona reagerer heller ikke prompte på skubbet, men venter et øjeblik, hvorefter hun på bedste skolekomedie-vis smider sig halvhjertet til gulvet. Troværdigt? Desværre nej. Vanviddet lyser ganske vist ud af Otellos øjne, og han skal da også have ros for at være noget nær den eneste, der mestrer et nogenlunde overbevisende spil hele vejen igennem. Han har ligeledes en imponerende stemme og synes som et glimrende og oplagt valg til Otello-rollen. Ros skal også gives til Niels Jørgens Riis i rollen som Cassio, som er ganske interessant at lytte til og kigge på.

En af mine favoritkarakterer i Otello er Jago. Skurken der på modbydelig vis gør alt for at sprede løgne og jalousi, og som ikke mindst vil gøre alt for at ødelægge alt for Otello og Desdemona. Desværre bliver dette bud på Jago kedeligt og endimensionelt ondt. Jago er en høj mandlig skikkelse klædt helt i sort, som her blot går rundt og skuler ondt og er alt alt ALT for åbenlyst ond. Det giver ikke mening, hvorfor Otello, eller nogen af de andre for den sags skyld, skulle stole på, hvad han siger. Jeg savner det udspekulerede og den lumskhed Jago også rummer, og jeg sidder tilbage med en følelse af, at en af historiens mest interessante karakterer tabes på gulvet.

Otello er bestemt ikke en dårlig oplevelse, for der er rigtig mange elementer, som er ganske interessante. Desværre sidder jeg dog tilbage med savn efter rigtig mange ting, og det kan selv dygtige sangere, flot scenografi og bombastisk musik ikke hjælpe op på den helt høje klinge.

… du gerne vil se et habilt bud på Verdis bud på en af Shakespeares helt store.

Der er gode rabatter at hente på Det Kongelige, når du hører under kategorien ‘ung’. Her kan du få billetter helt ned til 150 kroner, hvis du er villig til at gå lidt på kompromis med placeringen i salen. Hvis du skal sidde nogenlunde habilt, vil vi dog som minimum anbefale dig at smide 249 kr. (ung pris) efter pladserne i kategori D.