Anmeldelse: Barberen i Sevilla

Spillested: Det Kongelige Teater, Operaen
Spilleperiode: 27. januar – 8. juni 2018.
Anmeldt af: Mads Andersen

★★★★★

Hvad er det?
Barberen i Sevilla fortolkes af den Reumertvindende instruktør Martin Lyngbo, der nu  debuterer som operainstruktør. Her er de helt store kærlighedsintriger på spil i en tid præget af tyranni og magtbegær. Det Kongelige Teater beskriver selv denne forestilling som en løssluppen operakomedie fyldt med kaos, hævn, latter, stolthed, fest, fiasko og kamp for overlevelse. Iscenesættelsen er lavet med kærlighed til Pierre Beaumarchais oprindelige skuespil fra 1773, og samtidig har Martin Lyngbo hentet inspiration fra stumfilmens storhedstid i 1910’erne.

Det gode og det knap så gode
Indtil jeg så denne iscenesættelse af Barberen fra Sevilla, var opera ikke lige min genre, men dette må siges at have ændret sig! Trods min skepsis fra starten, så var jeg underholdt fra tæppet gik, til de sidste klapsalver ebbede ud. Alt synges på italiensk, men tekstes med danske overtekster, der på genial vis projekteres op på scenografien det sted, hvor handlingen udspiller sig. Ens oplevelse bliver derfor ikke generet ved, at man er nødsaget til at kigge væk fra handlingen for at læse, hvad der foregår. Det er det bedste eksempel, jeg har oplevet på en tekstning af en teaterforestilling, hvilket de skal have stor ros for.

Der er tale om helt fantastisk, storslået og detaljeret scenografi, der forestiller en gade i Sevilla med en barbersalon, en villa, en balkon, vinduer og døre. Til at starte med kan man ane de flotte rum, der gemmer sig bag vinduerne i gaden. Men gennem forestillingen skyder bygningernes facader til side, så rummene blottes, og man kan se ind i dem. Det fungerer utrolig godt! Alt er farvet i sorte/hvide/grålige toner, der understøtter det stumfilmstema, som forestillingen er iscenesat ud fra.

Dog opstår der desværre øjeblikke, hvor flere handlinger udspiller sig på samme tid i forskellige rum, hvilket kan virke ret forvirrende. Her har jeg nogle gange svært ved at finde fokus, og jeg mister orienteringen, hvilket er synd, da det et par gange går ud over nogle gode sange.

Selve stumfilmsstilen med slapstick-humor og teatralt skuespil passer utrolig godt sammen med operagenren og gør forestillingen humoristisk og let. Det er ret genialt!

Skuespillerne er eminente, humoristiske, betagende og synger simpelthen fantastisk. Jeg har ikke forstand på operasang eller klassisk musik, så jeg er desværre ikke i stand til at udtale mig gennem et fagsprog. Men i mine ører lyder sangene og musikken fabelagtigt, og det går alt sammen op i en højere enhed. De synger simpelthen SÅ godt.

Det, de illustrerer på scenen, hedder bel canto-stil, der i særlig grad skulle vise den menneskelige stemmes skønhed, og det kan jeg kun sige er tilfældet.

Skynd dig ind og se den, hvis
… du aldrig har set en opera før, og gerne vil betages af genren. Eller hvis du elsker opera og gerne opleve en fantastisk iscenesættelse.

Studerende og fattig? Sådan gør du

Prisen varierer i høj grad alt efter, hvor du vil sidde i salen. De bedste pladser på parket koster 555 kr., hvis du er under 25 år. På 3. balkon kan du finde ung-billetter til 246 og 183 kr. pr. billet. De forskellige priser kan findes på hjemmesiden.

Foto: Miklos Szabo

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s