Anmeldelse: Møller & Larsen

Spillested: Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Mellemgulvet
Spilleperiode: 9. marts – 23. maj 2018
Anmeldt af: Trine Berg Balle

★★★★

Oppe på taget af Operaen i København sidder forretningsmanden Mærsk Mc-Kinney Møller og arkitekten Henning Larsen. Sammen virkeliggjorde de bygningen, de befinder sig på, men samarbejdet var præget af stormende kontroverser og endte i bittert opgør. Som to hjemvendte spøgelser tager de nu kampen op igen – for hvem havde egentlig ret dengang, og hvem må tage æren for den majestætiske bygning? I hver sin ende af ’bokseringen’ står Søren Sætter-Lassen som den stædige Hr. Møller og Flemming Enevold som Hr. Larsen, begge klar til at udkæmpe den anden. Pludselig træder Amanda Collin, i skikkelse af den blinde pige Angela, ind mellem de to herrer, og så er dramaet for alvor skudt i gang.

Møller & Larsen er i den grad samtaleteater. Forestillingen er bygget op omkring informationsrig dialog og ordekvilibristisk ping-pong mellem Hr. Møller og Hr. Larsen. Forestillingen er frit fiktionaliseret over de faktiske begivenheder, men man fornemmer, at dramatiker Jakob Weis har foretaget grundig research forud for forestillingens tilblivelse. Det er interessant at blive ført tilbage i den indædte konflikt, men er man ikke fuldstændig opdateret på, hvad der skete mellem de to, gælder det om at holde tungen lige i munden, for ikke at blive tabt mellem detaljerne.

Møller og Larsen slynger om sig med kulturelle referencer, som er virkelig sjove, hvis man vel at mærke, forstår hvor de stammer fra. Det giver sommetider indtryk af, at forestillingen kun er for de særligt indviede eller for et publikum, der allerede skal begå sig i kunst- og kulturverdenen for at finde den interessant. Dette kommes dog til livs med den skønne Angela-karakter, der fungerer fremragende som en formidlende og formildende mellemmand, der kan løfte historien fra skyerne og lidt ned på jorden.

Når det er sagt, er forestillingen både virkelig underholdende og originalt fundet på. Enevold og Sætter-Lassen er begge eminente i rollerne som de to gnavne nisser, og de spiller med en indlevelse, som er svær ikke at blive grebet af. Rammefortællingen med den mystiske Angela (hvis identitet ikke helt kan afsløres her), binder historien virkelig fint sammen, og Amanda Collins frisindede udgave af den blinde pige er et perfekt modstykke til de to lettere forstokkede herrer.

Den enkle scenografi fuldender oplevelsen af at befinde sig på et tag og bruges også til at bryde med det kammerspilslignende udtryk, som forestillingen eller benytter sig af. Der leges med scenen og bagtæppets muligheder i en række fine mellemsekvenser, som man bare ønsker sig endnu flere af. Her lader en muskuløs udspringer sig eksempelvis dumpe ned fra den høje bygning, og Angela fyrer filosofiske monologer af til lyden af bragende opera. Endnu mere interessant er det dog, når vi får lov at se nye sider af de to mænd, i sekvenser, hvor de f.eks. studerer Angelas fødder, pakker madpakker ud, taler om ægteskabets lykke eller danser letbenede rundt til soundtracket fra Dirty Dancing. Her bliver portrætterne nuancerede og menneskelige, og man forstår, at Møller og Larsen var mere end bare hårdkogte businessmænd.

… du vil have et underholdende og originalt take på konflikten mellem to af Danmarks mest magtfulde mænd.

Der er kun få spilledatoer tilbage, så skynd dig ind og bestil! Billetter koster 260 kr., men er du under 25 år, koster de bare 156 kr.