Anmeldelse: The Comical Tragedy

Spillested: Teater Katapult, Godsbanen.
Spilleperiode: 7. maj (showcase performance)
Anmeldt af: Gæsteanmelder Elisabeth Gade Nielsen

★★★★★

Kulturmarkts The Comical Tragedy er et one-woman show, der beskriver ønsket om at følge sine drømme, men samtiden også angsten for at fejle. Mette Rønne spiller ’skuespilleren’ og ’karakteren’, som sammen skal spille en vigtig scene sammen. Men skuespilleren og karakteren er to vidt forskellige personer, der gør, at scenen ikke helt går som planlagt – specielt fordi skuespillerens egen angst, fortvivlelse og forvirring bliver ved med at spænde ben for hende. Karakteren derimod har ingen kvaler ved at stå på scenen og elsker at bade sig i spotlightet. Dette bliver en hindring for skuespilleren, og hun må generobre scenen og stå ved sin egen selvstændighed. I denne udgave spiller Mette Rønne forestillingen på engelsk, men hun har også lavet den i en dansk version under navnet Den Komiske Tragedie.

The Comical Tragedy vinder i høj grad på Mette Rønnes fantastiske mimik og farverige gestikulationer. Gang på gang beder karakteren publikum om virkelig at bruge fantasien, og jeg må sige, at det virker! På en nøgen scene er det mit indtryk, at alle i publikum kan se de ting, de forestiller sig, hvilket i høj grad er på grund af Rønnes overbevisende præstation. Desuden er der en herlig inddragelse af publikum, som avler grin, men også empati for de to karakterer. Ved let at kunne hoppe ind og ud af forestillingen og adressere publikum etableres et meget intimt rum, hvor publikum hurtigt bliver fortrolig med karakterne og dermed hurtigt bliver inddraget i performancen.

Historien om den usikre skuespiller og den selvsikre karakter resonerer kraftigt i vores samtid, hvor præstation og selviscenesættelse i højere grad kan fremkalde skrøbelighed frem for styrke og selvsikkerhed. The Comical Tragedy fremhæver netop disse elementer og gør dem tragikomiske, så de i forestillingen fremstår skarpe og præcise, hvilket i dén grad viser skrøbeligheden frem. Men det er også her, skuespilleren finder sin stemme, som hun vælger at kæmpe for netop for at kunne blive sig selv. Et budskab der er relevant og som giver genlyd i en tid, hvor følelsen af ikke at være god nok er en reel frygt for mange af os.

Men, og der er desværre et men, så scorer Den Komiske Tragedie ikke helt topkarakterer. Dette skyldes specielt slutningen af forestillingen, hvor lidt for lange, højtråbende og teatralske monologer tynger forestillingen og tilføjer, hvad der føles som unødvendige, lange minutter. Det gør desværre, at mine tanker begynder at vandre og interessen daler, hvilket er enormt ærgerligt, da både tekst og fremførelse i resten af forestillingen er super god. Det er dog ikke nok til, at du ikke bør opleve The Comical Tragedy, for det er absolut en oplevelse værd. Karakteren spørger i starten af forestillingen, om man som publikum tænker: ”Gjorde jeg det rigtige ved at komme her i aften?” Og det kan jeg kun sige ja til – det gjorde jeg. Fem stjerner herfra.

… du gerne vil opleve en unik, veludført og skarp performance, have trænet lattermusklerne, men samtidig også gerne vil have stof til eftertanke.

Den Komiske Tragedie spiller først i Aarhus igen i marts 2019 på Teatret Gruppe 38. Men som ung under 25 eller studerende over 25 er det 70 kr. for en billet, og det er godt givet ud.