Anmeldelse: Stifters Dinge

Spillested: SPOR Festival
Spilleperiode: 3. – 5. maj 2018
Anmeldt af: Daniella Ottendal Skovgaard

★★★★

Stifters Dinge er en sanseoplevelse, hvor især lyd er i fokus. I Heiner Goebbels installationsværk bliver mystiske lyde afløst af betagende visuelle billeder, der opstår af en mærkværdig scenografi. Værket er et ”no-man show”, og historiefortællinger og klaverspil klares uden én eneste musiker eller skuespiller på scenen. Stifters Dinge er en oplevelse af at høre og se på nye måder.

Scenografien er bygget op af en blanding af diverse ting og skrammel: rør, nøgne træer, fem klaverer, tre bassiner. Alt sammen bruges som instrumenter og billedskabere i forestillingen. I en konstant skiftende scenografi bidrager alle disse ting til fortællingen, som hver publikummer må skabe i sit hoved. Fantasien bliver med andre ord sat i gang af de mange abstrakte billeder og lyde. Den imponerende symfoni af lyde bliver soundtracket til et dystopisk univers, hvor det naturlige bliver blandet med det mekaniske og grænsen mellem liv og tingslighed viskes ud.

Ligeså imponerende som Stifters Dinge er, ligeså kedelig er den dog også til tider. Aldrig har jeg været så pirrende nysgerrig og drænende rolig på én og samme tid. Jeg skiftede mellem at være bjergtaget af de mange indtryk og at falde hen i tanker om alt muligt andet. Selvom kontrasterne i oplevelsen på sin vis er spændende, kunne forestillingen godt have været tyve minutter kortere. Flowet fungerede ikke helt for mig, og det trækker desværre lidt ned. Alligevel går jeg derfra fascineret af hvad, der har udfoldet sig for øjnene af mig. Forestillingen er på én gang eventyrlig, mystisk, uhyggelig, uvirkelig og alligevel meget håndgribelig, idet alle ”instrumenter” er vist frem og jeg kan se hvor lydene kommer fra. Det er en intens oplevelse, der leger med tempo og tableauer.

Det såkaldte ”no-man show” var dog alligevel ikke helt menneske-løst. Flere gange afbrydes lydene af en speak over højtalerne, en samtale eller en historiefortælling. Det synes jeg ærlig talt var en skam. Selvom indslagene gav værket mere substans og skabte associationer, brød det med resten af æstetikken, som for mig sagtens kunne have stået alene.

Alt i alt er Stifters Dinge en intelligent installation, der skaber en individuel oplevelse for hver af sine publikummer.

… du skulle være så heldig, at den sættes op igen. I så fald skal du se den, hvis du er tørstig efter en anderledes scenekunstoplevelse, der lader dig drive nærmest meditativt hen og taler til dine sanser.

Den er desværre færdig med at spille i Aarhus for denne gang, men har været på turné siden 2007, så hold øje med om den skulle komme forbi igen en anden gang.