Anmeldelse: Hændelsen

Spillested: Odense Teater
Spilleperiode: 26. april – 18. maj 2018
Anmeldt af: Nana Bruhn Rasmussen

★★★

Hvad får mennesker til at begå masseskyderier? Hvordan kommer man videre? Og hvorfor var der ingen, der skred ind? Det er spørgsmål som disse man forsøger at besvare i den danske oversættelse af teatermanden David Greigs The Events, som på dansk hedder Hændelsen.

Forestillingen er inspireret af Utøya-massakren i 2011, men drejer sig om en ung mands angreb på et multikulturelt kor. I stykket følger vi den overlevende korleder Clara, som efterfølgende forsøger at finde mening i hændelsen ved at tale med mennesker, som har kendt, eller på anden måde haft indflydelse på, gerningsmanden. Det gør hun for til sidst at kunne konfrontere ham selv.

Hver aften deltager et nyt lokalt kor, som har øvet sangene indbyrdes, men ellers ikke aner hvad de går ind til.

Hændelsen vælter rundt i surrealisme og naturalisme, og hvis en sådan sammenblanding skal fungere, skal skiftene stå knivskarpt. Det gør de desværre ikke i denne opsætning, hvor jeg langt hen ad vejen har svært ved at følge med på grund af de mange spring i tid og sted og karakterskiftene, som ikke bliver tilstrækkeligt introduceret. Det er enormt ærgerligt, for der er ingen tvivl om, at skuespillerne kan deres kram. Man bliver for eksempel imponeret over spillet, da en tydeligt ustabil Clara beskriver sine vrangforestillinger om at adoptere gerningsmanden. Det er et spændende og troværdigt eksempel på, hvordan hendes situation driver hende mentalt ud i ekstremerne.

Koret har en fed effekt, når de synger og må improvisere ud fra de to garvede skuespilleres instruktioner. Det resulterer blandt andet i mantraet ”hund, hus, kasket”, der illustrerer følelsen af meningsløshed og famlen, som ligger i netop den scene. Meget af tiden virker koret dog malplaceret og distraherer historien pga. den manglende forberedelse, som resulterer i et rodet udtryk.

Det er synd, at en forestilling med så mange fine elementer ikke når helt i mål, men der mangler simpelthen blik for de små detaljer og en hånd til at lede publikum.

… du interesserer dig for både dit lokalsamfund og den store verdens problemstillinger.

Som ung under 25 år eller studerende kan du få billetten til bare 85 kr.