Anmeldelse: Riget

Spillested: Det Kongelige Teater: Skuespilhuset, Store Scene.
Spilleperiode: 20. april – 08. Juni 2018
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen og Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★★★

Riget er titlen på Lars von Triers gyser folkekomedie serie fra midt 90’erne. Nu har Det Kongelige Teater, med instruktør Nicolei Faber ved roret, givet sig i kast med det ambitiøse projekt at iscenesætte 1. sæson på Store Scene i Skuespilhuset.
På Rigshospitalet i København hersker videnskaben og troen på det rationelle og påviselige. Men der er begyndt at ske mystiske og uforklarlige ting på det store hospital. Et mystisk telefonopkald fra fortiden, en spøgselsambulance der dukker op hver nat, en ung læges foster, der udvikler sig alt for hurtigt og lyden af en lille pige, der græder i elevatorskakten. Patienten Fru Drusse har stor tiltro til det uforklarlige og livet efter døden, og hun kæmper en indædt kamp for at blive indlagt på hospitalet, alene for at kunne jage de kræfter, hun mærker, der er på spil i de uhyggelige gange og skakter. Men Drusses jagt på det overnaturlige bliver også en opdagelse af, hvordan lægevidenskaben og hospitalsvæsenet måske ikke er helt så steriliseret og poleret, som det synes på overfladen.

Lad os bare være ærlige: Vi har adskillige bekymringer, da vi sætter os til rette på publikumsrækkerne på Store Scene. Hvordan vil de dog bære sig af med at forvandle Lars von Triers store seriemesterværk til en god iscenesættelse? Kan de overhovedet overføre uhyggen til en teaterscene? Og hvad i alverden har de dog tænkt på, når de har ladet forestillingen være over 3 timer lang?! Der er så meget, der kan gå grueligt galt! Samtlige af disse bekymringer bliver dog gjort aldeles til skamme! Vi tør godt sige, at Nicolei Faber og co. efter vores mening har skabt et scenisk mesterværk.

Fabers udgave læner sig tæt op ad serien, hvilket så afgjort er til forestillingens fordel. Forestillingen er inddelt i ‘afsnit’, som undervejs markeres med titler projekteret op på et stort lærred ledsaget af kendingsmelodien fra serien. Det gør, at de tre timer flyver afsted, og at fortællingen bliver nem at overskue. I stedet for at skue mod klokken glæder man sig blot til det næste. I Riget balanceres humor og uhygge på en måde, vi ikke troede var mulig. Det ene øjeblik pumper rædsels-adrenalinen gennem kroppen, når Mary (Rigmor Lily Thomassen) spøger på scenen, og i det næste græder vi af grin, når Bulder (Mads Rømer Brolin-Tani) tøffer over scenen i sin gulvvaskemaskine.

Skuespilniveauet er som vanligt i Skuespilhuset tårnhøjt! Det er intet mindre end en sand fryd, at være vidne til nogle mennesker, der har så meget styr på deres håndværk, som de har det derinde. Deres talenter er i sig selv grund nok til at sætte sig ind og se en forestilling. I Riget er Thomas Gabrielsens ‘Stig Helmer’ fuldstændig uovertruffen og fabelagtigt leveret, hvilket også kan siges om Kirsten Olesens ‘Fru Drusse’. Til trods for at de har nogle rimelig store og ikoniske sko, de med disse roller skal udfylde, må vi bare konstatere, at de ejer disse karakterer og formår at gøre dem til deres helt egne.

Lyddesignet i denne forestilling er et mesterværk i sig selv. Uden Jonas Vests eminente lydhåndværk, havde denne forestilling slet ikke kunne fungere. Lyden er den altoverskyggende hovedperson, som sørger for uhygge, sammenhæng og flow. Vi har sjældent set så gennemført et lyddesign som på Riget! Dertil kommer, at også Palle Steen Christensens scenografi er fuldstændig eminent. Den store drejescene giver mulighed for at lade fortællingen udspille sig i adskillige rum på Rigshospitalet på ganske kort tid, og vi er ovenud begejstret for, hvordan man har fået det absolut bedste ud af alle de muligheder, en drejescene giver. Timingen mellem lyddesign, scenografi og skuespil er ufatteligt vellykket, og vi sidder måbende tilbage med sommerfugle i hele maven. Vi må bøje os i støvet for denne kraftpræstation af en iscenesættelse!

… who are we kidding, der er ikke noget hvis her. Bare gør det! Vær beredt på at tage det gode med det onde og giv dig hen til Riget. Lad porten åbne sig for dig!

I Skuespilhuset kan man få meget fordelagtige priser, hvis man hører under kategorien ‘Ung’. De allerbedste pladser koster kun 249 kr. De billigste anbefalelsesværdige ligger på kun 180 kroner. Vi vil dog anbefale, at man med en forestilling som denne, punger ud med lidt ekstra og får det bedste udsyn på enten 1. Balkon eller gulvet (Parket/parterre). Priskategori B  burde kunne gøre det!