Anmeldelse: Vejret nu

Spillested: Teaterhuset i Huset-KBH
Spilleperiode: 18. – 28. april 2018

Et jazzorkester, to dansere og en skuespiller fortolker 8 digte skrevet af den afdøde modernistiske digter Per Højholt. Du kender ham måske fra Gittes monologer, og hans næsten stand up-komiker-agtige fremførsel af sine digte. Han bliver særligt husket for sin humoristiske meta-tilgang – både til sin egen og andres poesi og sin evne til både at henvende sig til den elitære klasse og til den mere folkelige klasse.
Stemningen i forestillingen er gennemsyrende, svævende og abstrakt. Selve det formmæssige udtryk veksler mellem at være film, dans, musik og monologer.

Nu er jeg personligt ikke velbevandret i hverken litteratur, poesi eller moderne dans, men min oplevelse af Vejret nu er, at den er det stik modsatte af, hvad Per Højholt er. Forestillingen er alvorlig, dyster, abstrakt og til tider temmelig svær at forstå. Jeg kan på intet tidspunkt genkende Højholts muntre, men samtidig eftertænksomme udtryk. Koblingen mellem en skov, der vender på hovedet, to dansere i røde morphsuits med malerpletter og en grammofonafspiller er utrolig svær for mig at se. Det meste af tiden kan jeg ikke forstå, hvad de forsøger at fortælle. Selv når jeg kigger ned i programmet for at se hvilket digt, der fortolkes, kan jeg ikke forstå, hvad der foregår på scenen. Hvis jeg betragter de enkelte dele særskilt og et øjeblik glemmer, at det handler om Højholts digte, så kan jeg godt se, at der gemmer sig nogle dygtige kunstnere. Musikken er fantastisk med et helt simpelt band af trommer, kontrabas og sang. Filmene viser nogle enormt smukke og syrede billeder. Danserne kan helt tydeligt skabe flotte positurer og udtryk med deres kroppe. Men at de enkelte brudstykker måske kan fungere nogenlunde hver for sig ændrer ikke på, at det samlede udtryk bliver ekstremt rodet, uforståeligt og milevis fra at have noget med Højholts digte at gøre. Det virker som om, at de forskellige kunstnere har arbejdet med materialet hver for sig og så håbet på, at det ville se nogenlunde ud, når det til sidst samles i én forestilling. Det var ikke tilfældet.

… du kan lide mere moderne, abstrakte og fragmentariske forestillinger.

Unge under 26 år kan købe billetter for 80 kr.